Egentligen tror jag at det börjar bli lite sent att så kronärtskocka, men skam den som ger sig. Det KAN ju bli en fin sommar och plantor som sås lite senare brukar ha en tendens att "komma igen".
Jag hade också problem med tidiga sådder förut. Ljuset räckte inte till och rumsluften var för varm och för torr. Numera låter jag de flesta frön gro uppe i boningsrummen, men så fort plantan viasar sig får den flytta ner i källaren där jag har riggat med starka lysrör som sitter precis över plantorna. Temperaturen är så här års mellan 10 - 16 grader och plantorna blir knubbiga och fina. Jag använder en enkel timer för att tända och släcka och så står krukorna på en bricka med underbevattningsmatta. Detta är inte nödvändigt, men det sparar tid.
En annan bra sak med att plantorna numera står samlade i källaren är att min man har slutat klaga på "att det står en massa krukor överallt".
Om man inte har tillgång till någon källare så får man välja att ställa plantor med lysrör över i något annat svalt utrymme, eller ett fönster där man inte har ett påsatt element under.
Hälsar Jennyn
|