CITAT (*Stintan* @ 04-07-2011, 18:59)

Du får ursäkta men jag tror mer på Giftinformationscentralen än på en anonym medlem på ett forum.
Hej!
Ett bra sätt att få kunskap är att kolla fler källor. Skaffar man sig dessutom lite erfarenhet så att man kan bedöma källorna så är det ännu bättre.
Jag har några hundra buskar av blåtry så jag tillhör nog en av dem som har mest erfarenhet i Sverige. Vill du ha enkel baskunskap så har jag skrivit lite i Handboken på alternativ.nu. De sorter av blåtry som jag tycker är godast är Leningrads Jätte och Balsgårds nummersorter 112 och 136. Leningrads Jätte har gjort stor succé vid de provsmakningar vi ordnat. Eftersom jag troligen snart ska sluta med växter så har jag gjort ett provkok av sylt. Det blev en av de bästa sylter jag smakat. Att beskriva smaker är omöjligt men den påminde om en blandning av blåbär och hallon, med en antydan av björnbär, mogna krusbär och smultron. Bären jag använde var en mix av många olika blåtrysorter, förmodligen kan man variera sylterna med olika sorter.
När det gäller giftigheten så har vi låtit många hundra personer provsmaka, en del barn inklusive mitt barnbarn har ätit mycket, och konstigt nog har ingen blivit sjuk. Giftinformationscentralen har alltså delvis fel. Den vilda blåtryn i Sverige är i allmänhet inte särskilt nyttig att äta ( dessutom smakar åtminstone min planta vidrigt). Den odlade blåtryn är mycket god och nyttig att äta.
För att undvika missuppfattningar från Giftinformationscentralen så använder vi det amerikanska namnet honungsbär på våra odlade blåtryn.
Vill du söka kunskap själv så är Kanada ett bra land, använd sökordet haskap.
MVH
Jan Lindgren ( Jag är inte anonym om du vill kolla upp mig )