CITAT (Jan Lindgren @ 06-07-2011, 17:04)

Hej!
Jorden är stor och det finns många varianter av samma art när det gäller levande varelser. I stora delar av världen används vilda blåtrybär i hushållet. Det innebär inte att jag rekommenderar att plocka vilda svenska blåtryn. Hittade jag vilda blåtryn som smakade gott så skulle jag äta och samla frön. I Kanada används deras vilda blåtry till att korsas med blåtry från Kurilerna för att försöka få fram bättre bär.
Jag håller med om att Christas bild sannolikt är blåtry men jag håller inte med om att den måste vara giftig. Mitt förtroende för myndigheters botaniska kunskap är inte så stor.
Ett liknande problem är det med druvfläder som anses giftig i Sverige men plockas och används i andra länder.
MVH
Jan Lindgren
Det finns väl en anledning till att man givit de odlade varianterna egna namn precis som de antagligen finns en anledning till att man anser att vissa växter är giftiga. Det vore nog värre om man påstod att giftiga bär var ogiftiga och helt OK att förtära. Min egen erfarenhet av Blåtry är endast den vilda svenska som jag redan som barn fick lära mig var giftig. Därav mitt svar. I vilket fall som helst är det lika fel att på stå att Blåtry är ogiftig i så fall. Enklast vore väl om man slutade kalla förädlade och ätliga varianter för Blåtry och istället använder sig av de latinska namnen med variant som ju skiljer sig åt eller helt enkelt kallar dom för Blåbärstry/honungsbär som dom faktiskt säljs som.