CITAT (flaxss @ 07-11-2010, 15:29)

äkta vanilj har jag haft, fast jag slängde den efter ett tag för jag tröttnade på den, kanske skulle sålt den istället. hände inte så mycket med den, kom nått blad ibland och växte någon cm till. men den var bara bökig och ranglig och trillade lätt då den var topptung. och blommor får man väl aldrig se om man inte har ett åretrunt tropisktväxthus. annars var den lättskött så sett, det var inte därför jag tröttnade utan att den var lite tråkig.
skulle jag ha uterum eller varmtväxthus skulle jag nog köpa en nya och spaljera, men då kanske man får den att blomma och då blir den mycket roligare att ha.
Jag har hört att vanilj ska vara en väldigt långsamväxande orkidé men inte särskilt svårskött, så det gäller att ha tålamod med den... men jag tror också att den kan bli ganska långtrågig när ingenting händer.
Jag har också hört att om man lyckas få blommor på den så är de väldigt kortlivade, blommar bara i ca en dag eller liknande. Men annars är det en underbar orkidé.
Ska själv testa på att odla mina vaniljorkidéer och får hoppas att jag lyckas då... i alla fall att mitt tålamod håller!