Hoppsan! Här hade det hänt saker, tack för alla svar!
Det som är tacksamt när man bor på en pyttetomt är att vattning och gräsklippning går på ett kick. Vattenspridaren täcker hela gräsmattan... Jag och grannen är riktigt bundis och inget problem för henne att kila över då vi till och med valt att ta bort en bit staket så att ungarna kan springa mellan lättare. Just detta som är problemet, 4 barn på just en så liten tomt...
Såg Gossen Rudas tips, hann ej svara och det var väl ungefär som jag tänkte/trodde. Jag köpte dock några säckar dressjord och kastade ut, sen lite gräsfrö. Sen tog jag metallkratta och skrapade runt med en förhoppning att lerjorden, dressen, fröna geggas ihop redigt. Rejäl vattning. Nu kommer grannen springa över och klippa och dra igång spridaren och jag hoppas att jag kommer hem till frodig och fin matta!
Jag själv brukar undvika alla former av gödning såvida det inte handlar om höns/ko etc. Just gräsmattan är problematisk då jag vill ha gräsklippet i buskar/rabatter och framförallt slippa gräs inne pga barnens spring. Gjorde det fatala misstaget att testa algomin gräsmattegödslingen och kastade ut för jag trodde att det skulle få gräset att få fart. Tror att den var boven till ett flertal gulnade områden... Hädanefter ska jag läsa på bättre om när/var/hur när det kommer till dessa produkter.
Tack iaf!