|
MissLeia
30-06-2011, 20:18
Hej!
Min gräsmatta har varit en tragisk historia under dessa 3 år som jag varit bosatt här. Pytteliten kedjehusgräsmatta, lerjord. Barnfötter är väl ej gräsmattans bästa vän dessutom. Nu har jag dock fått hygglig fason på den, i alla fall halvvägs. Nu har jag precis ryckt upp det sista grobladet med maskrosjärn så nu gapar jorden bar på sina ställen men den har varit en av de stora bovarna. Var precis bortrest under 10 dagar då gräsmattan spårat iväg och dött gulnat gräs ligger platt under på sina ställen.
Nu behöver jag bollplank för hur jag ska agera för att den ska få de ultimata förutsättningarna! Ska resa bort 3 veckor = inget barntramp. Grannen är min bästa vän och jag har gullat med hennes matta nu när hon varit borta. Hon ska fixa med vattning och gräsklippning här.
Mina funderingar är att hackandet har ju luckrat upp en del, men lera blir ju stenhårt av bar jord. Ska jag räfsa ordentligt med metallkratta och ha på dressjord med lite gräsfrö? Fel tidpunkt? Regelbundet vattnande och klippning, men hur ofta och mycket egentligen? Står olika överallt. Några andra tips på hur jag ska agera?
Alla tankar tas tacksamt emot!
Mvh MissLeia
Gossen Ruda
05-07-2011, 12:49
CITAT (MissLeia @ 30-06-2011, 21:18)  Hej!
Min gräsmatta har varit en tragisk historia under dessa 3 år som jag varit bosatt här. Pytteliten kedjehusgräsmatta, lerjord. Barnfötter är väl ej gräsmattans bästa vän dessutom. Nu har jag dock fått hygglig fason på den, i alla fall halvvägs. Nu har jag precis ryckt upp det sista grobladet med maskrosjärn så nu gapar jorden bar på sina ställen men den har varit en av de stora bovarna. Var precis bortrest under 10 dagar då gräsmattan spårat iväg och dött gulnat gräs ligger platt under på sina ställen.
Nu behöver jag bollplank för hur jag ska agera för att den ska få de ultimata förutsättningarna! Ska resa bort 3 veckor = inget barntramp. Grannen är min bästa vän och jag har gullat med hennes matta nu när hon varit borta. Hon ska fixa med vattning och gräsklippning här.
Mina funderingar är att hackandet har ju luckrat upp en del, men lera blir ju stenhårt av bar jord. Ska jag räfsa ordentligt med metallkratta och ha på dressjord med lite gräsfrö? Fel tidpunkt? Regelbundet vattnande och klippning, men hur ofta och mycket egentligen? Står olika överallt. Några andra tips på hur jag ska agera?
Alla tankar tas tacksamt emot!
Mvh MissLeia Ingen har orkat svara tydligen. Jord och gräsfrö och mycket vattning låter bra. Inte köpejord på säck, det är mest bara torv som snart försvinner. Det går att så gräs mitt i sommaren men det gäller att hela tiden ha jorden fuktig, men klarar man det gror det på mindre än en vecka. Försök rugga upp den befintliga jorden först. Gräsfrön brukar inte vara så svårflörtade.
kerstin z5-6
05-07-2011, 22:57
gräs är ju ganska trist .. utom för kor
Gossen Ruda
06-07-2011, 09:03
CITAT (kerstin z5-6 @ 05-07-2011, 23:57)  gräs är ju ganska trist .. utom för kor Muuuuuh. Jag tror inte MissLeia har plats för en ko. Barnafötter passar inte heller i en rabatt.
Katarina Odla.nu
06-07-2011, 10:23
Kanske bäst att du väntar till i september att göra så mycket åt gräsmattan. Gödsla i augusti förstås och rensa ogräs men vänta med luckring till i höst. Då kan du ta en grepe och gå över gräsmattan med den. Stick ner den med jämna mellanrum så det bildas hål som du sen kan kratta ner toppdress i. Upprepa ev till våren innan du drar igång med vårgödningen.
Klipp inte för kort i höst utan låt gräset ha lite höjd inför vintervilan.
Soliga hälsningar Katarina
Aqvakul
06-07-2011, 10:35
CITAT (Katarina Odla.nu @ 06-07-2011, 11:23)  Kanske bäst att du väntar till i september att göra så mycket åt gräsmattan. Gödsla i augusti förstås och rensa ogräs men vänta med luckring till i höst. Då kan du ta en grepe och gå över gräsmattan med den. Stick ner den med jämna mellanrum så det bildas hål som du sen kan kratta ner toppdress i. Upprepa ev till våren innan du drar igång med vårgödningen.
Klipp inte för kort i höst utan låt gräset ha lite höjd inför vintervilan.
Soliga hälsningar Katarina Man brukar inte rekommendera att gödsla gräset efter juli månad.... Ett allmänt problem i våra trädgårdar är att det gödslas för mycket och vattnas för lite.. Det drivs glatt på av de som säljer gödning...
Gunilla T
06-07-2011, 11:22
CITAT (Aqvakul @ 06-07-2011, 11:35)  Man brukar inte rekommendera att gödsla gräset efter juli månad....
Ett allmänt problem i våra trädgårdar är att det gödslas för mycket och vattnas för lite..
Det drivs glatt på av de som säljer gödning...
Katarina Odla.nu
06-07-2011, 11:40
CITAT (Aqvakul @ 06-07-2011, 11:35)  Man brukar inte rekommendera att gödsla gräset efter juli månad....
Ett allmänt problem i våra trädgårdar är att det gödslas för mycket och vattnas för lite..
Det drivs glatt på av de som säljer gödning... Håller helt med om att trädgårdshandeln vill pracka på oss mycket mer gödsel än vi behöver. Särskilt med tanke på att den gödningen vi behöver redan finns i naturen (gräsklipp, nässlor, kompost mm) och jag propagerar hårt för att inte gödsla trädgården på hösten inför vintervilan. Finns ingen anledning. Men att ge en trött gräsmatta, vilket Gossen Rudas helt klart verkar vara, en giva i augusti kan göra nytta, stärka den och hjälpa till att stå emot ogräs på sluttampen av säsongen. Och den gödningen hinner tas upp av gräset och riskerar inte att läcka ut i onödan. Min egen gräsmatta gödslar jag inte, varken före eller efter juli, eftersom den frodas hysteriskt i alla fall.
Aqvakul
06-07-2011, 12:09
CITAT (Katarina Odla.nu @ 06-07-2011, 12:40)  Håller helt med om att trädgårdshandeln vill pracka på oss mycket mer gödsel än vi behöver. Särskilt med tanke på att den gödningen vi behöver redan finns i naturen (gräsklipp, nässlor, kompost mm) och jag propagerar hårt för att inte gödsla trädgården på hösten inför vintervilan. Finns ingen anledning. Men att ge en trött gräsmatta, vilket Gossen Rudas helt klart verkar vara, en giva i augusti kan göra nytta, stärka den och hjälpa till att stå emot ogräs på sluttampen av säsongen. Och den gödningen hinner tas upp av gräset och riskerar inte att läcka ut i onödan. Min egen gräsmatta gödslar jag inte, varken före eller efter juli, eftersom den frodas hysteriskt i alla fall. Fast det var nog inte Rudas gräsmatta... Jag kan hålla med om att det kan finnas skäl ibland att gödsla lite senare. Men som du skrev det så lät det som en allmän regel och du representerar Odla och uppfattas som en expert och då läser novisen detta och för det vidare helt okritiskt..
*Stintan*
06-07-2011, 12:12
Visst går det att så gräs nu men jag föreslår att du gör som Gossen Ruda säger och så sår du när du kommer hem om tre veckor så att du verkligen kan hålla efter med vattningen vilket är A o O för att gräset ska gro och växa. Kanske knepigt att begära att grannen ska gå och vattna din gräsmatta varje dag vilket kan behövas om det inte regnar.
Aqvakul
06-07-2011, 12:28
CITAT (*Stintan* @ 06-07-2011, 13:12)  Visst går det att så gräs nu men jag föreslår att du gör som Gossen Ruda säger och så sår du när du kommer hem om tre veckor så att du verkligen kan hålla efter med vattningen vilket är A o O för att gräset ska gro och växa. Kanske knepigt att begära att grannen ska gå och vattna din gräsmatta varje dag vilket kan behövas om det inte regnar. Månadsskiftet juli/augusti är en utmärkt tidpunkt, mer dagg och det går mot lite svalare..
Katarina Odla.nu
06-07-2011, 12:33
[quote name='Aqvakul' date='06-07-2011, 13:09' post='1430392'] Fast det var nog inte Rudas gräsmatta... Jag kan hålla med om att det kan finnas skäl ibland att gödsla lite senare. Men som du skrev det så lät det som en allmän regel och du representerar Odla och uppfattas som en expert och då läser novisen detta och för det vidare helt okritiskt.. Nej, det var inte Gossen Rudas gräsmatta. Börjar så smått vänja mig vid hur trådarna löper här i forumet. en värld för sig! Det är lurigt det där med trädgård och vem som är expert eller inte. Ingen blir fullärd i odling och trädgård och alla, såväl proffs som amatörer, kan hela tiden lära varandra nya saker. Många runtom i landet sitter på imponerande kunskaper som de fått av ren erfarenhet och odlarglädje. Visst bör jag tänka på hur jag uttrycker mig som representant för Odla. Mothugg är alltid bra för att jag ska fundera över vilket information jag förmedlar. Sen hoppas jag att ingen tror att jag vet och kan allt bara för att jag arbetar på Odla. Gödsling upplever jag som ett av de riktigt svåra ämnena i trädgården, eftersom vi har tappat så mycket kunskap och erfarenhet sedan konstgödslingen kom. Nu upplever jag att vi är så sakteliga på väg tillbaka till att använda växelbruk och naturlig gödning. Hej så länge! /Katarina
*Stintan*
06-07-2011, 13:05
CITAT (Katarina Odla.nu @ 06-07-2011, 13:33)  Nej, det var inte Gossen Rudas gräsmatta. Börjar så smått vänja mig vid hur trådarna löper här i forumet. en värld för sig! Det är lurigt det där med trädgård och vem som är expert eller inte. Ingen blir fullärd i odling och trädgård och alla, såväl proffs som amatörer, kan hela tiden lära varandra nya saker. Många runtom i landet sitter på imponerande kunskaper som de fått av ren erfarenhet och odlarglädje. Visst bör jag tänka på hur jag uttrycker mig som representant för Odla. Mothugg är alltid bra för att jag ska fundera över vilket information jag förmedlar. Sen hoppas jag att ingen tror att jag vet och kan allt bara för att jag arbetar på Odla.
Gödsling upplever jag som ett av de riktigt svåra ämnena i trädgården, eftersom vi har tappat så mycket kunskap och erfarenhet sedan konstgödslingen kom. Nu upplever jag att vi är så sakteliga på väg tillbaka till att använda växelbruk och naturlig gödning. Hej så länge! /Katarina Min svartmarkering. Många kanske förväntar sig och tror att en representant för Odla ska ha mer kunskaper än gemene man så du kan nog inte förvänta dig att du ses som vilken medlem som helst tyvärr. Det är lite som att gå in i en butik där man antar att personalen kan sin sak. Har man varit med ett tag så lär man sig vilka som är "experter" inom olika områden men för dem som är nya eller inte är så aktiva på forumet kan det nog ibland vara knepigt att veta vem man ska tro på om svaren är motstridiga.
Aqvakul
06-07-2011, 14:17
CITAT (*Stintan* @ 06-07-2011, 14:05)  Min svartmarkering. Många kanske förväntar sig och tror att en representant för Odla ska ha mer kunskaper än gemene man så du kan nog inte förvänta dig att du ses som vilken medlem som helst tyvärr. Det är lite som att gå in i en butik där man antar att personalen kan sin sak. Har man varit med ett tag så lär man sig vilka som är "experter" inom olika områden men för dem som är nya eller inte är så aktiva på forumet kan det nog ibland vara knepigt att veta vem man ska tro på om svaren är motstridiga. Jo, så tycker jag också att det är.
MissLeia
06-07-2011, 23:36
Hoppsan! Här hade det hänt saker, tack för alla svar! Det som är tacksamt när man bor på en pyttetomt är att vattning och gräsklippning går på ett kick. Vattenspridaren täcker hela gräsmattan... Jag och grannen är riktigt bundis och inget problem för henne att kila över då vi till och med valt att ta bort en bit staket så att ungarna kan springa mellan lättare. Just detta som är problemet, 4 barn på just en så liten tomt... Såg Gossen Rudas tips, hann ej svara och det var väl ungefär som jag tänkte/trodde. Jag köpte dock några säckar dressjord och kastade ut, sen lite gräsfrö. Sen tog jag metallkratta och skrapade runt med en förhoppning att lerjorden, dressen, fröna geggas ihop redigt. Rejäl vattning. Nu kommer grannen springa över och klippa och dra igång spridaren och jag hoppas att jag kommer hem till frodig och fin matta! Jag själv brukar undvika alla former av gödning såvida det inte handlar om höns/ko etc. Just gräsmattan är problematisk då jag vill ha gräsklippet i buskar/rabatter och framförallt slippa gräs inne pga barnens spring. Gjorde det fatala misstaget att testa algomin gräsmattegödslingen och kastade ut för jag trodde att det skulle få gräset att få fart. Tror att den var boven till ett flertal gulnade områden... Hädanefter ska jag läsa på bättre om när/var/hur när det kommer till dessa produkter. Tack iaf!
Gossen Ruda
07-07-2011, 07:35
Skall man ha en gräsmatta som tål slitage är det full fart på gräset som gäller. Mycket gödning och klippning. Min erfarenhet säger att fabrikanternas rekommendationer kan man ta som ett riktvärde men man bör gödsla efter eget huvud. Mindre givor åt gången men oftare är bättre. Jag märker på gräsets tillväxt och färg mm när det är dags att slänga på lite gödning. Helst när jorden är någorlunda fuktig och när det väntas regn, annars får man vattna. Aldrig gödning på våt gräsmatta, då är det lätt att gräset bränns när solen börjar lysa. All gödning bränner gräset om man gör fel, det har du tydligen märkt.  Många här på forumet anser att gräsmattor är fult, vildängar är bättre med blommor och blader. Sånt funkar inte på en gräsmatta som utsätts för slitage av barnafötter, där är det gräs som gäller. Det finns nog bara en växt som tål slitage bättre än gräs och det är groblad.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|