|
Min hund blev också ormbiten, i ansiktet. Ilfart till närmsta veterinär eftersom hon var dräktig! När hon var under kontroll flyttades hon till Södra Djursjukhuset i Stockholm och fick ligga kvar. Ingen kunde säga hur det skulle gå för valparna i magen. Eftersom hon fort kom till veterinär så var det aldrig fara för hennes liv, men skador kunde hon ändå få, det är olika för varje hund. Efter två veckor var det återbesök med blodprovstagning, lever, njurar och hjärta hade klarat sig bra, skönt.
Nu ska valparna födas imorgon eller övermorgon, det är olidligt spännande och nervöst. Enligt min husveterinär så ska valparna klara sig, eftersom mamman tar smällen med giftet. Risken var missfall efter chocken av bettet, men det har hon ju inte fått. Vi får se, det vore förfärligt om det föds valpar som inte är OK.
Till saken hör att den här kullen är en kull "utöver det vanliga", tiken (som har en speciell och värdefull blodslinje) har parats utomlands med en gammal hane (noga utvald) och att vi ens kom dit var ett mirakel. Händer nåt med valparna så är det inte "synd, bara att para igen". Händer det något så blir det ingen mer chans, av flera olika anledningar. Klart att det är viktigast att hon klarar sig bra, men ibland är det mer än EN hunds liv som står på spel.
--------------------
Anna-Karin Lundberg Min trädgård är mitt rike!
|