Utan att gräva ner mig i namnfrågan men är det inte så att det är själva bitterämnena eller det som smakar dåligt som är det som är irriterande för magen och tarmen hos Blåtry? Jag tror inte man dör knall och fall om man äter dem, men jag kan gott tänka mig man kanske kräks om man är känslig eller om man äter mycket kan få ont i magen eller annat otrevligt. Dessutom är barn känsligare än vuxna då de har mindre förmåga att filtrera bort en del ämnen.
Ungefär som oxalater i rabarber i stor mängd inte är så bra, men i mindre mängd i en paj är okej. Samt att om man är känslig för det inte ska äta dem. Oxalater är svagt giftigt, och irriterar mag- och tarmkanalen vid intag. Det reagerar med kroppens kalcium och bildar kalciumoxalat som är svårlösligt i vatten. Vid alltför stort intag av oxalsyra eller andra oxalater fälls kalciumoxalat ut och man kan drabbas av kalciumbrist eller njursten.
Därför har man för konsumtion tagit fram exemplar som har mindre halter av bitterämnen och smakar bättre, och då dessa är tänkta för att äta kallat dem Blåbärstry.
Sen funderar jag på namnet honungsbär om det inte kommer delvis från att den på engelska kallas för honeysuckle precis som Kaprifol. Jag tror dom är släkt.
Redigerat av Ezereht: 07-07-2011, 15:51
--------------------
Temptations come, as a general rule, when they are sought. -Margaret Oliphant -------------------- zon 5
|