Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Vinterförvaring av pelargoner, Mörkt och torrt
          råse-marie
          Inlägg 08-10-2004, 06:54
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 182
          Medlem nr: 3 210

Min mormor satte alltid undan pelargoner i ett skåp under diskbänken hela vintern.

Vad tror ni om det? unsure.gif jag har dåligt med plats och har endast förrådet på gården som är ett varm förråd som är ganska kallt wink.gif
          finns inga förnster.Det ska dock vara frostfritt.....Hoppas jag !

Kan jag ställa undan dom där i en låda och ta fram ivår . Vatten under tiden ??? unsure.gif

Hur gör ni med doft pelargoner under vintern ?

Klipper jag ner den till våren eller innan vintervilan.
          unsure.gif unsure.gif unsure.gif wub.gif

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          lolo
          Inlägg 09-10-2004, 20:06
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 130
          Medlem nr: 382

Jag har ställt mina pelargoner på lite olika ställen, då vi bara bott här två månader och man är lite osäker osv. De flesta finns i tvättstugan, där vi har 17 grader och där det säkert blir lite svalare också. Tvättstugan har två rätt stora källarfönster mot söder, så det blir mycket ljus där vilket förstås är bara positivt. Sen har jag ställt några i varmgaraget, vid fönstret i sambons "verkstad", där det alltid är frostfritt är det tänkt i alla fall. Vi har ett element där som håller viss värme då det även förvaras målarfärg där. Jag har också placerat ett antal i matkällaren (utan fönster) som är rätt stor och håller jättebra temperatur (just nu 10 grader, men det blir ju svalare där) för mat och pelargoner. Bra är ju också att tvättstugan och matkällaren har fungerande ventiler, OM det skulle vara "för varmt" där (vilket jag INTE tror det blir! rolleyes.gif ). Har märkt att det är värt mycket att ha hus med ordentlig källare jämfört med lägenhet, ur denna synvinkel åtminstone! Vattningen kommer förresten att vara väldigt sparsam på alla ställen, självklart blir det mer vattning där det är varmare och ljusare, det gäller att tänka på rätt avvägning där. Men generellt ska man vara försiktig med vattningen av pelargoner på vintern, har jag hört. Min erfarenhet är att alla mina pelargoner som jag haft hittills har velat ha varma dagar och svalare nätter (därför har de stått utomhus från maj månad ända tills i förrgår) och att de vill torka upp ganska ordentligt mellan vattningarna. De ska inte ha jämn vattning utan en rejäl vattning och får sen torka upp. Det har mina pelargoner mått bra av och samtliga har blommat hela tiden och sätter fortfarande knoppar samtidigt som de växer. De har fått provado insektspinnar vid två tillfällen i år och där finns bra med näringsämnen samtidigt som de skyddar förträffligt mot de vanligaste typerna av ohyra. Inte behöver man plantera om dem ofta heller, har varit väldigt slarvig med det. På den punkten ska jag ändå skärpa mig till nästa år! /Ann-Louise tongue.gif

--------------------
          Ann-Louise zon 5

"Fyll inte livet med år utan åren med liv"

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-09-2025, 13:36

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon