CITAT (Katei @ 10-10-2004, 00:29)
Hej Gammelnalle - givetvis menade jag inte att ett standardbadkar rymmer 220 personer utan att tex. IFÖ 180 cm badkar rymmer 220 liter vatten!
Beträffande det värmeaggregat jag hittade på nätet kontrollerade jag aldrig priset - det pris du nämde ligger definitivt inte inom min budget, men har jag väl hittat en fungerande princip finns det alltid lösningar att gå vidare med. Någon som har ett begagnat aggregat som ligger och skräpan någonstans?
f'låt om du tog illa vid dig.... jag har en viss förkänsla för att hitta syftningsfel... givetvis förstod jag att du mende 220liter... men kunde inte låta bli....
Har tyvärr inget begagnat aggregat till övers... men prexcis som du skriver: Nu vet du hur det skall funka.
Om du känner någon svetskunnig person tror jag inte det skulle vara svårt att enkelt tillverka en sådan (kanske inte lika snygg!!) men BETYDLIGT billigare.
Tänker mig att som utgångsmaterial ha en vedkamin (tjockt gods och färdig rökutgång) INUTI denna antingen en SLINGA eller ett slutet kärl (minst 3mm godstjocklek) som värms av elden/alternativt rökgaserna.
Viktigt är att det inte får bli tomt i denna behållare/slinga eller att vattnet inte får möjlighet att cirkulera. Se skiss för deras princip: Självcirkulation.
Lycka till! och låt oss andra här få reda på hur det avlöper!!