Fågelvägen!
I början - när jag började anlägga trädgården i skogen hade jag ju enbart dessa vanliga perenner som fryser ner under vintern och där det inte gjorde något om rådjuren tuggade på de torra växterna.
Hittade förstås nya växtområden och känsligare växter, barrträd, Rhododendron, Azaleor och en del annat spännande som inte tålde gnagning och tuggande. Under flera år täckte vi alla dessa växter med hönsnät men växterna blev ju fler och större

så till slut blev det ett oherrans jobb med dessa nätburar plus att vi ändå inte kunde skydda allt - clematis t.ex.
Fick köpa ganska mycket nya ersättningsväxter.
Älgarna åt upp en hel del här för två år sedan men dessa två senaste vintrar har varit extrema för djuren och då ökar förstås skadorna där de kan hitta mat.
Firman som skulle sätta upp viltstängsel och göra grindar åt oss började strula, vi hade tänkt sätta viltstängsel runt ca 4.000 till 5.000 kvm, så vi var tvungna i fjol höstas att fixa det själva. Impregnerade stolpar från Lantmännen och ett svart rådjursnät från Coop blev lösningen. Vi har massor med sten men lyckades ändå få ner stolparna någonstans. Vi drog nätet runt hela trädgården, själva huset står vid sidan om, och så byggde min man en port som vi kunde gå igenom.
Är det stora berg så måste det borras och sättas ner metallstolpar.
Vi tog bort nätet och porten på framsidan när det blev sommar, de kommer inte hit så länge det finns mat i naturen men de går sina stigar på baksidan av trädgården.
Det har fungerat perfekt i vinter och vi får slå upp nätet och sätta dit porten igen på framsidan när det börjar bli ont om mat i naturen.
Tillägg; vi matar rådjuren nere på gärdet och gör det med gott samvete numera.