Tiana, nu är det nog slut för det här året men annars brukar det vara så att någon (som Margith - vår frömoder!) via en speicell tråd samlar in namn på alla som vill vara med på de olika kedjorna. Sedan skickar hon ett kuvert med fröer till den första i kedjan. Mottagaren har sedan tre dagar på siag att plocka ut det den vill ha och stoppa i lika mycket eller mer i kuvertet och skicka vidare.
Detta är ett perfekt sätt att dela med sig av insamlade fröer man inte hinner eller kan så och det enda som det kostar en är portot, normalt 2 frimärken, samt kanske ett nytt kuvert om man inte kan återanvända det som fröerna kom i (vilket uppmuntras).
Det brukar finnas tre olika sorters kedjor: Frökedjan - där skickar vi blommor, träd, buskar... Grönsaksfrökedjan - Allt ätbart Busfröerna - liten specialare (ingen kedja egentligen) där vi brukar vara ca 15 personer som sänder fröer till varandra men vi säger inte vad vi har sänt!!! Sedan är det vetskap, kunskap, gissningar, detektivarbete och en massa huvudkliningar. Superskoj!
Just ja, du får hålla ögonen öppna framåt september någonstans (om jag minns rätt). Då brukar det skapas en anmälningstråd under Föröknings-avdelningen här på Odla.
Så nu har du hela sommaren på dig att samla in förer att byta till dig andra läckerheter med! Som flera som får kuvertet brukar säga: där fanns massor med fröer jag inte visste jag behövde!
--------------------
* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *
|