Alternativa magnolior som blommar under sommaren är diverse sieboldii hybrider, t.ex magnolia wiesneri (som lär vara svårodlad) samt 'Charles Coates'. Måste dock erkänna att min 'Charles Coates' också dog efter ett par år (köpt med avhuggna rötter).
Det finns en wiesneri som heter 'Swede Made' som lär vara lättare att odla, men svårt att föröka och få tag på, en annan heter 'Ashhild Kalleberg'. Dessa är mer kraftigväxande än rena sieboldii.
Det finns en sieboldii variant som heter 'Colossus', som skall ha finare blad och blommor än vanlig sieboldii, men vet inte om det stämmer i svenska förhållnaden.
Ta gärna kontakt med Björn på Linudden och kolla om han har något som passar i dina trakter. Jag antar att en ö på västkusten lider inte brist på regn och vatten.
Alla ovanstående har vita blommor.
Vill du ha en annan blomfärg (som jag inte törs beskriva) så kan du titta på Eva-Maria, min hade helgen som gått sina sista blommor, årets blomning var ungefär från mitten av Juni till 10:e Juli, nästan sommartid...
Magnolia 'May to Frost' lär blomma hela säsongen, men jag har hört blandade åsikter om blommornas kvalié.
Så lycka till, men tänk på att "Att odla magnolia är att lida" gäller i svenska förhållanden. Men det finns inget vackrare i trädgården än en välmående magnolia, som jag odlar lika mycket för dess vackra bladverk som för blommorna.
|