Rådjur är en plåga i vår trädgård, sommar som vinter. Senaste vintern beräknar min man att de skadat och förstört växter för närmare 10-tusen kronor. Vi har mycket Barrväxter, Rhododendron, Lönnar m.m.
Nu mitt i sommaren är det Dagliljeknopparna de är ute efter. Våra Hostor har de aldrig rört men jag vet andra som säger att hos dem är det just dessa som går åt först.
Rådjur är finsmakare och det är Geten som lär upp kiden VAD och VART det går att äta. Har de en gång lärt sig hur de skall ta sig in fortsätter de.
För 1 vecka sedan fick vi hem ett svart nät i plast
http://www.allox.se/links/natprodukter/skogsnat.htm 200 meter för 4000:- billigt om det funkar
Just nu har vi inte tid att spänna upp det runt tomten men har hägnat in alla Dagliljerabatter åtminstone. Kanske inte det vackraste konstverket men det fungerar än så länge.
1N_tet_runt_VY_rabatten_SDC19624.JPG ( 88.88k )
Antal nedladdningar: 24 Rådjur kryper hellre än de hoppar så nät MÅSTE vara tätt nere mot marken. Gärna lite nergrävt eller att man öser upp en liten jordvall mot. Nät under 180 är nästan meningslöst att sätta upp MEN allt beror på vilka djur man har och vad de är ute efter.