Hej, själv odlar jag i zon 1-2 i bohuslän, så din odlingszon vet jag inte mkt om, men att anlägga trädgårdsland, det har jag gjort. Du ska plöja/gräva upp, och eftersom du har lerig jord är det bra för jorden om du kan gräva i mycket humus: kompost, löv, gräsklipp.... allt sådant luckrar jorden och gör den bättre och inte lika kompakt/lerig.
Jordgubbar kan du säkert plantera nu, det hinner kanske också bli några nya revor på jordgubbsplantorna, som du kan klippa av från moderplantan och plantera så att du får fler.
Hallon misstänker jag är bäst att plantera på hösten, men de ska verkligen ha mkt mullämnen, jag är lite osäker på om de trivs i lerjord, kolla med grannarna vad de odlar.
Jag tror att du skulle kunna hinna odla några asiatiska grönsaker redan i år om du snabbar dig, men som sagt, jag har ingen vana vid din växtzon.
Man brukar ofta börja med att odla potatis när man anlägger nya land, eftersom går djupare och luckrar jorden, och för att de täcker jorden så snabbt med sina blad, så att du inte får in så mkt ogräs (men knäpparlarver kan vara ett problem för potatisen om du haft gräsvall där du ska odla). Men att sätta potatis så här års är förstås för sent. Ett annat bra sätt att mota undan ogräs (och få mer mullämnen och näring till jorden på köpet) är att täcka jorden mellan plantorna med gräsklipp och annat växtavfall.
Och sist men förstås viktigast: lycka till och ha det så kul med alltihop - det är verkligen väldigt roligt att ha egna odlingar, allt blir ju så gott, och det är roligt att hålla på.
Redigerat av EKLO: 13-07-2011, 11:09
|