Skymningsljus
Hej!

Jag är ganska inne på att försöka anlägga ett trädgårdsland (och börja odla nästa år alltså) nere på marken som tillhör vår gård. Det har varit vall/bete eller bara vildvuxet gräs där i många år, jorden är en ganska fuktig, lerig jord, leran märks speciellt när det regnar, där jorden är i dagen för att traktorn har kört upp vid grinden blir det världens geggamoja wink.gif Trädgårdslandet skulle hamna i ett soligt läge, och jorden är som sagt ganska fuktig, så man behöver nog inte vattna så mycket. Jag vill odla hallon, jordgubbar och lite grönsaker.

Var ska man egentligen börja? Plöja upp, harva? När ska hallonen planteras? Kan man plantera jordgubbsplantorna i år? Bor i Piteå, i zon 5. Grönsakerna får jag väl förodla i början av nästa år. Finns det någon busktomat som överlever i zon 5?
EKLO
Hej, själv odlar jag i zon 1-2 i bohuslän, så din odlingszon vet jag inte mkt om, men att anlägga trädgårdsland, det har jag gjort. Du ska plöja/gräva upp, och eftersom du har lerig jord är det bra för jorden om du kan gräva i mycket humus: kompost, löv, gräsklipp.... allt sådant luckrar jorden och gör den bättre och inte lika kompakt/lerig.

Jordgubbar kan du säkert plantera nu, det hinner kanske också bli några nya revor på jordgubbsplantorna, som du kan klippa av från moderplantan och plantera så att du får fler.

Hallon misstänker jag är bäst att plantera på hösten, men de ska verkligen ha mkt mullämnen, jag är lite osäker på om de trivs i lerjord, kolla med grannarna vad de odlar.

Jag tror att du skulle kunna hinna odla några asiatiska grönsaker redan i år om du snabbar dig, men som sagt, jag har ingen vana vid din växtzon.

Man brukar ofta börja med att odla potatis när man anlägger nya land, eftersom går djupare och luckrar jorden, och för att de täcker jorden så snabbt med sina blad, så att du inte får in så mkt ogräs (men knäpparlarver kan vara ett problem för potatisen om du haft gräsvall där du ska odla). Men att sätta potatis så här års är förstås för sent. Ett annat bra sätt att mota undan ogräs (och få mer mullämnen och näring till jorden på köpet) är att täcka jorden mellan plantorna med gräsklipp och annat växtavfall.

Och sist men förstås viktigast: lycka till och ha det så kul med alltihop - det är verkligen väldigt roligt att ha egna odlingar, allt blir ju så gott, och det är roligt att hålla på.
blomkronan
Att få bra odlingsjord av lera tar tid... beroende på hur mycket humbus du får tag på. Jag hade grov lera från början och jag blanda ner MASSOR med hästskit som hade legat i ett par år innan, och MASSOR med löv från höstens träd. Detta har jag nu gjort i två år och jorden börjar bli fin, men jag får nog hålla på ett par år till, innan jag har så fin jord att den är porös och dränerande.

Nu vet jag inte hur du bor... om du har yta, men har du det, skulle jag tipsa dig om att hämta hästskit som du sen kan lägga någonstans och låta den brinna ordentligt innan du blandar ner den, hästskit innehåller massor med humbus och är "grattis". Sen har du löven... har du plats kratta i hop en Bamse hög med löv i höst och låt även den ligga ett år.
Gör du detta nu så har du fin humbus att gräva ner nästa år. (Du ska självklart gräva ner en hel del redan i år som EKO tipsa om)

Du kan plantera gröngödningsväxter i år... dom gör nytta på många vis. Honungsfacelia är ett bra val att börja med, Deras rötter luckrar jorden, dom växer som sjutton så dom tränger bort ogräs, det blir massor med humbus att gräva ner sen på hösten, och den är 1 årig smile.gif.

Lite tips från mig, lycka till
fridsbacka
hur funkar det med spån såna här gånger ?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon