Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Magnolia, Tips önskas!
          evaisa
          Inlägg 11-07-2011, 00:22
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 701
          Medlem nr: 16 616

Hejsan!

Vi har ett tropiskt hörn i trädgården vid sommarhuset, väldigt varmt och ganska skyddat. Där skulle jag vilja ha en magnolia. Och då en som blommar under sommaren.

Har ni några tips, på vilken sort? Gärna med bild.

trädgården finns i Göteborgs skärgård.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Jan af Lisö
          Inlägg 11-07-2011, 13:03
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 348
          Medlem nr: 122

Alternativa magnolior som blommar under sommaren är diverse sieboldii hybrider, t.ex magnolia wiesneri (som lär vara svårodlad) samt 'Charles Coates'. Måste dock erkänna att min 'Charles Coates' också dog efter ett par år (köpt med avhuggna rötter).

Det finns en wiesneri som heter 'Swede Made' som lär vara lättare att odla, men svårt att föröka och få tag på, en annan heter 'Ashhild Kalleberg'. Dessa är mer kraftigväxande än rena sieboldii.

Det finns en sieboldii variant som heter 'Colossus', som skall ha finare blad och blommor än vanlig sieboldii, men vet inte om det stämmer i svenska förhållnaden.

Ta gärna kontakt med Björn på Linudden och kolla om han har något som passar i dina trakter. Jag antar att en ö på västkusten lider inte brist på regn och vatten.

Alla ovanstående har vita blommor.

Vill du ha en annan blomfärg (som jag inte törs beskriva) så kan du titta på Eva-Maria, min hade helgen som gått sina sista blommor, årets blomning var ungefär från mitten av Juni till 10:e Juli, nästan sommartid...

Magnolia 'May to Frost' lär blomma hela säsongen, men jag har hört blandade åsikter om blommornas kvalié.

Så lycka till, men tänk på att "Att odla magnolia är att lida" gäller i svenska förhållanden. Men det finns inget vackrare i trädgården än en välmående magnolia, som jag odlar lika mycket för dess vackra bladverk som för blommorna.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 13-07-2011, 21:03
          Länk hit: #3

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (Jan af Lisö @ 11-07-2011, 14:03) *
          Ta gärna kontakt med Björn på Linudden och kolla om han har något som passar i dina trakter. Jag antar att en ö på västkusten lider inte brist på regn och vatten.

Man skulle kunna tro att en ö på västkusten skulle ha rikligt med nederbörd, men så behöver det inte vara. Yttersta havsbandet är riktigt torrt även här, medan det myckna regnet faller en bit inåt land. Jag jobbar i Mollösund, som ligger nästan vid de yttersta skären, och där skiner solen nästan alltid. Men det har hänt många gånger att man kör in i ett regnväder på vägen hem, bara några kilometer inåt land. Där jag bor ytterligare ett par mil inåt land regnar det säkert dubbelt så mycket som i Mollösund. Bara för att ta ett exempel. Något man bör ta i beaktande är dock det ständiga blåsandet vid havet, trots att det är zon 1 består skogen av förkrympta aspsnår liknande de man ser i fjällen. Hittar man lä är det dock bra klimat.

Jag tänkte på magnolia obovata, den klarar zon 3 och får enormt stora löv med nästan exotiskt utseende. Blommar i juni, det kanske fungerar?

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 01-08-2025, 02:00

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon