Jag kom på att jag planterade en vinranka i växthuset i hörnet, i samma markbädd där jag har tomater.... som jag gödslar.... Har bara en "rotspärr" imellan, i plast. Näringen går nog djupt ner i jorden. Få se hur det blir. Det kom druvor i alla fall i år, första år efter plantering förra juli. Ungefär 4-5 små klasar. Helt oförväntat, trodde det skulle ta många år innan jag får frukt.
Informationen om samplanteringen med rosor kom från boken "The Grape Grower", Lon Rombough. Här kommer en del av texten:
"Too much nitrogen will make grapes grow lush and vigorously, but the flower clusters will shatter - shed most of their flowers and even parts of the cluster stem - leaving the vine to produce only a few straggly clusters.... well-rotted compost is often all that's needed. ...he had a collection of roses just up a slight slope from the grape... He realized that the fertilizer from the roses was moving through the soil to the grape, giving it nitrogen overload."
Ang. dranering, du ska inte bottna med grovt grus. Enlight särtrycken "Lär känna jorden" från Riksförbundet Svensk Trädgård, det blir torrare på sommaren och blötare på vintern. "Det grova materialet hindrar vatten underifrån från at sugas upp i porerna, det är det som menas med kapillärbrytande". Det finns en lång förklaring varför som jag kan inte riktigt sammanfatta.
Om du gräver en grop och ha i vatten, om det rinner bort inom några timmar (kommer inte ihåg hur många...), då är det tillräckligt dranerad. Om inte.... du kanske ska beställa den där särtrycken :-)
|