Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Biggaråer - små och inte tillrkäclilgt söta
          avskedsfest
          Inlägg 15-07-2011, 10:36
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 19
          Medlem nr: 46 994

Jag har ett stort gammalt biggaråträd på min tomt. Tyvärr fyller det inte mina förväntningar.

1) Biggaråerna blir små och är inte tillräckligt söta
          2) Dessutom så växer bären högt upp så det är omöjligt att nå dem, det blir fåglarna som får dem istället..

Grannens träd ger stora söta biggaråer...

Kan man göra ngt åt detta? Jag tror att jag har samma sort som grannen.

Bör man beskära trädet? Tror inte det är gjort, jag kan ta en bild och bifoga om det hjälper.

Tacksam för hjälp.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Cilla
          Inlägg 16-07-2011, 10:31
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Man kan kapa körsbärsträd men det blir kortsiktiga lösningar för att få behålla i stort sett den frukt de redan har på lägre nivå. Körsbärsträd som kapas i denna ålder blir deformerade, förlorar hela sitt skönhetsvärde (och ekonomiska värde också för den delen), de får sjukdomar som gummiflöde mm.

Körsbär som man har på träd plockar man med stege och fruktplockare. Det är lite knepigare att plocka körsbär jämfört med äpple, men inte lika högt som päron. Ditt träd ser ut att klara att man sätter stegen mot det på flera håll och att man dessutom kliver in i det.

Vill man ha körsbär på låg höjd finns buskar av olika slag, dock inte söta, stora biggaråer vad jag vet. Det finns också lågväxande sorter/grundstammar om man fortfarande vill ha det i kronform men på lägre nivå (då kan man dock inte gå under dem).

Körsbärsträd vill växa på höjden, och för åldern är ditt träd inte ett av de större sorterna. Däremot står det mycket torrt, som du själv noterat. Med tillägg att man grävt kring rotsystemet, kanske kört med en maskin eller lagrat jordmassor så att jorden över rötterna kompakterats, och att man genom dräneringen lett bort vatten, så är det inte underligt om trädets bärsättning till och med upphör.

Själv löser jag körsbärsfrågan med stegplockning, vilket tar några dagar eftersom det är pilligt. Sedan låter jag frösådder växa upp, så att det blir träd i olika åldrar som växer. Körsbärsträd blir fertila tidigt och även ett ungt litet träd bär frukt. Men de större träden, där jag inte når ens hälften av bären trots att jag är van att klättra i träd, är ett måste - för blomskyarna på våren, för att de skänker mitt hus skugga, och som fågelmatare.

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 17-08-2025, 14:19

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon