Jag har skrivit en tråd om hur jag byggde mitt staket, sök på "viltstängsel" så kommer den upp. Där finns bilder på grindarna också.
Om rådjuren blev skrämda av lösa hundar i skogen så verkar det ju märkligt att de skulle söka sig in i bebyggelse istället för att vara kvar i skogen eller söka sig djupare och längre bort. Även om det finns lösa hundar i skogen som skrämmer djur, så finns det fler hundar, människor, bilar, cyklar, lekande barn och allt annat inne i bebyggelsen. Rådjuren kommer hit frivilligt, de gillar att äta trädgårdsväxter bättre än skogsväxter och har lärt sig att det är ofarligt.
Nyss gick ett rådjur här utanför min tomt, hundarna sparng mot den och skällde, men de hålls inne på tomten av staketet. Rådjuret tittade, funderade, gick emot hundarna för att komma in på grannens uppfart. Det står i grannens land och mumsar nu...
Rådjuret betedde sig som att hundarna inte fanns. Mina hundar är alltid inne på min tomt, men grannens hundar, tre stora, springer fritt i området. Om rådjur blev så rädda för hundar inne i skogen att de "flyr skogen och alla lösa hundar" borde de inte välja de här tomterna, där det kryllar av hundar. Skogvaktare beskyddar skogen och djuren, det är väl bra, men när djuren går ut skogen in i bebyggelse är det inte bra. Skogvaktaren försvarar "de sina", trädgårdsägare försvarar sitt. Våra intressen kommer nog alltid att krocka...
--------------------
Anna-Karin Lundberg Min trädgård är mitt rike!
|