CITAT (amaira @ 18-07-2011, 09:44)

Jag tycker det är gott om dem här hos mig. Har inte märkt någon skillnad mot föregående år. Har de vanligaste arterna, samt en del (obestämda) snylthumlor.
Du hade gott om snylthumlor av just jordhumla i våras, var det inte så? Så många att du oroade dig för jordhumlornas existens hos dig?
När jordhumlorna "försvinner" måste ju deras snylthumlor också göra det (fast ett år senare) eftersom det inte finns boplatser åt dem och de inte klarar sig själva. På så vis reglerar naturen sig själv, nya jordhumlor kommer in i habitatet utifrån, och så byggs stammen upp igen. Snylthumlorna kommer efter, kanske blir det någotsånär balans, kanske drar cykeln igång igen? Lite OT-tankar bara, med tanke på en annan tråd.
Det var alldeles för gott om snylthumlehonor i våras även om jag tog många. Dock inte alla för som vanligt kryllar det av snylthumlehanar nu. Av alla de tre vanligaste arterna som snyltar/parasiterar på ängshumla, hushumla och jordhumla. Den ljusa jordhumlan lucorum bara. Terrestris har en annan snylthumla, sydhumlan, som dock inte nått hit än.