Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Vindranka vs staketdruva ?
          Jan af Lisö
          Inlägg 08-11-2002, 15:04
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 348
          Medlem nr: 122

Jag undrar om någon skulle kunna förklara vad är det för skillnad mellan vinranka och staketdruva. Och om jag vill få söta ätbara vindruvor i min trädgård i Stockholmstrakten (gräns zon II/III), vad skall jag plantera då ??

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 08-11-2002, 16:14
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Staketvindruvorna vill ha lågt pH i jorden, de vanliga vindruvorna vill ofta ha lite högre pH.

Staketvindruvorna har ett mera buskigt och vilt växtsätt jämfört med vanliga vindruvor och kan växa lite mera fritt (fast man får gallra i grenverket när det blir för tätt).

Staketvindruvorna har lite mindre klasar + lite mindre bär fast med ganska stora kärnor. Staketvindruvorna har också lite annorlunda smak själv har jag ännu bara fått klasar på zilga (ca 90st iår) och de smakar lite blåbärsaktigt och sött. Staketvindruvorna är mycket härdiga och brukar inte behöva skyddas i zon 2-3.

Vill du ha en druva som är mera dessertdruva, kärnfri, söt, grön och smakar lite mera som druvorna i affären prova Himrod den är härdig till zon 2-3 det är nog den härdigaste kärnfria sorten, den är även mjöldaggsresistent. Sätt den gärna i ett skyddat läge och packa gärna in den om du har den på friland. Själv har jag den i hobbyväxthus för att få en tidigare skörd och den har väldigt goda druvor och klasarna blir stora. Klasarna är lite glesare så man slipper gallra bland bären.

Eller varför inte plantera både en staketvindruva och en vanlig vindruva, vindruvsodling är kul. +Det går lätt att föröka dem genom att göra avläggare.

Det är ganska vanligt att vinrankor vill ha 3-4år på sig för att etablera sig innan de sätter frukt. Bästa planteringstid är våren. All hård beskärning utförs i nov-dec.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 01-08-2025, 03:19

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon