Det är stor skillnad mellan Amstaff och Pitbull. Personligen tycker jag inte man ska följa andra länders förbud mot hundar, då kan vi också förbjuda schäfer, malinois, dobermann, rottweiler, Hovawart, Boerboel och andra hundar som har vakt/"kamp" i sig. Pitbull är blandras (ej godkänd ras i sverige), Amstaff är en renrasig terrier som är en godkänd ras av SKK. Amstaffar är en trevlig hundras om den kommer i rätt händer, min nästa hund kommer vara Amstaff just för att jag vill tävla i bruksgrenar något som min nuvarande hund inte håller måttet för. Men amstaff har visat sig göra fina resultat uppe bland elitklasserna. Däremot tror jag okunskapen bland hundägarna är stor, många yngre killar vill ha en maffig hund som kan ge "status" bland inom gänget. Då går det inte att komma med en tax. Jag kan tänka mig att förbjuder man amstaff, pitbull med mera så kommer man hitta en ny "tuff" hundras som kan "ersätta" den förbjudna hundrasen. Eller så köper man in en och registrerar som blandras. Jag tror det är bättre att man försöker få dem nya hundägarna att läsa på, få dem att gå på kurser med hunden. SBK kan satsa gemensamt med kommuner att hålla "prova på" kurser för nya hundägare? Alla behöver ju inte tävla, men att aktivera hunden ger ett bra förhållande mellan ägare och hund, något roligt att göra gemensamt.
|