CITAT (*Stintan* @ 18-07-2011, 23:46)

Grejen är ju att det finns ett otroligt stort antal oseriösa uppfödare av amstaff/pitbull just för att dom är så populära inom vissa klientel. Dessutom blandar dom raser hejvilt. Det är nog bara ett fåtal amstaffs som tävlar i bruks.Den räknas väl inte ens som brukshund men jag kan ha fel.
American Staffordshire terrier är en renrasig hund under förutsättning att den registrerats av FCI-ansluten kennelklubb (som tex. SKK här i sverige). Även American pitbullterrier är en renrasig hund under förutsättning att den registrerats av United kennelclub eller ADBA. American Pitbullterrier erkänns än så länge inte som renrasig av Svenska Kennelklubben, eftersom United Kennelclub inte har ett anhängar avtal till FCI.
Man behöver inte ha någon av de typiska bruksraserna för att få tävla i bruksgrenarna.
Att ens kalla dem som föder upp bull & terrierblandningar för uppfödare tycker jag är en hädelse mot de som föder upp renrasiga hundar av samma typ inom SKK's regi. Vi blandar inte olika raser och vi väljer väldigt noga vilka vi säljer till!
Vi aktiverar våra hundar och gör allt för att de aldrig ska hamna i någon nyhetsrubrik. Ett rasförbud skulle göra att tex. alla de som har renrasiga Am.staffar skulle få sina hundar belagda med munkorgstvång samt tvångskastrering, medan de som producerar "häftiga blandraser" skulle kunna fortsätta sin verksamhet. Själv har jag Bullterrier sedan mer än 15 år tillbaka och minns tiden innan någon ens visste vad en sk. kamphund var! Jag var också i nära kontakt med de första Am.staffarna som importerades till Sverige vilka var fantastiskt trevliga hundar allihopa.
Själv tycker jag att ett "hundkörkort" skulle kunna vara en idé för att komma till rätta med de hundägarproblem som finns. I grunden är det inte ett hundproblem utan att vissa ägare skaffat sig något de inte riktigt klarar av. Detta gäller inte bara denna typ av hund, utan väldigt många andra också!
På bilden:min son Ossie och Bullterriern Lasse. Bästisar i vått och torrt!
Redigerat av fridasj: 19-07-2011, 09:04
Bifogade fil(er)
009.JPG ( 214.65k )
Antal nedladdningar: 16