CITAT (*Stintan* @ 19-07-2011, 11:41)

Det jag menade var att vi har ingen aning om ifall alla dessa hundar som avlivats varit renrasiga och kommer från seriösa uppfödare. Du vet nog lika bra som jag att det går omkring en massa blandraser därute som man kallar för pitbull eller amstaff. Seriösa uppfödare säljer inte heller sina valpar till vem som helst. Och när det gäller amstaff så finns det säkert lika många renrasiga som är olämpliga att avla på av en eller annan orsak som det finns av andra raser. Tyvärr är snabba pengar ofta viktigare än materialet för en del mindre seriösa uppfödare.
Nog vet jag att de som har blandningar av ovanstående typ gillar att marknadsföra dem som pitbull, Am.staff, staffe osv. I de allra, allra flesta fall så är det just blandraser det handlar om även i tidningsrubrikerna, för precis som sagts tidigare så hamnar välanpassade hundar ytterst sällan i trubbel.
Dåliga uppfödare finns inom alla raser, men just inom bull & terrierraserna så skulle jag vilja hävda att det inte är problem med att det avlas på några mentalt dåliga hundar. Vi har fokus på oss konstant, och har haft så under ganska många år. Det är inte särskilt lätt att sälja renrasiga hundar av dessa raser idag, så att påstå att registrerade uppfödare skulle vara ute efter snabba pengar tycker jag är fel.
Om uppfödningen av diverse blandningar, under okunniga former, skulle kunna bromsas så skulle också problemen som ägarna och deras hundar skapar minska.
Vill även tillägga (så ingen missförstår mig) att jag har ingenting emot några typer av hundar, utan det jag vänder mig emot är uppfödning under okunniga och olämpliga former. Där uppfödare inte tar sitt ansvar och ser till att hundarna hamnar i rätta händer!