CITAT (Bengalow @ 19-07-2011, 13:01)

Nu får vi väl ta och sansa er, och ta åt erfakta! Av de hundar som Polisen avlivat i Skåne, pga angrepp mot människor, så är det de facto långt de flesta av typ Amstaff/Pitbull. Så är det bara...
Att ägare/skötare anser sin hund vara "världens snällaste" är inget konstigt. Varenda gång som något sker, säger man "så här har han/hon aldrig gjort förut!" Vad skulle man annars säga? Att den är bitsk och opålitlig? Nä, "det är världens snällaste!", "gullponken" etc
Rasen/raserna har avlats fram pga sitt temperament. När det nu finns så många andra typer av hundar att välja mellan, varför då skaffa en hund, som har dessa inneboende egenskaper? Och kom inte och skyll på oseriös avel, inkompetenta ägare osv. Det finns 100-tals "oseriösa" uppfödare, och 1000-tals "inkompetenta" ägare av andra hundar, men varför är det bara Amstaff/Pitbull som avlivas? Jo, därför att rasen är oberäknelig, och INTE passar i stadsmiljö.
FÖRBJUD kamphundar!
Samsara: Varken jag eller någon annan har sagt något om övriga vakthundar, så förbud är inte aktuellt i de fallen, mer än undantagsvis.
PS: Skaffa du en Amstaff bara! Då har du ju fått ett härligt vapen att hämnas överfallet på "Isak"!
Du har fel eftersom det i dessa rasers egenskaper inte ligger att vara aggresiv mot människor. Tvärtom som jag redan påpekat har de avlats fram för att vara vänliga mot människor och är det också i de allra flesta fall. Därför frågade jag om du verkligen är säker på att det är människor dom bitit och inte andra hundar. "Kamphundsraserna" ligger långt ner i bitstatistiken när det gäller att bita människor. Tyvärr finns ingen svensk statistik över detta utan man får då gå till andra länder.
De flesta bitskador folk får är när de ska sära på hundar i slagsmål.
Kan du länka till artikeln?
Redigerat av *Stintan*: 19-07-2011, 13:29