CITAT (Bengalow @ 19-07-2011, 13:01)

Samsara: Varken jag eller någon annan har sagt något om övriga vakthundar, så förbud är inte aktuellt i de fallen, mer än undantagsvis.
PS: Skaffa du en Amstaff bara! Då har du ju fått ett härligt vapen att hämnas överfallet på "Isak"!
Eh, jag märker att du inte kan hundars beteende. När en dominant hund anfaller en annan så går resten av "flocken" på den hunden som blir anfallen för att visa att dem tillhör flocken. Jag tänker inte köpa en amstaff för att hämnas anfallet på Isak. Jag har "hämnats" genom att anmäla hundägare och fodervärd för veterinärens räkningar. Jag skulle aldrig köpa en annan hund för att använda mot andra hundar. Det som hände med Isak har inget med att jag ska skaffa Amstaff utan att jag har träffat många och gillar dess temperament och har hittat en kennel som ägnar sig åt lite mer åt brukshållet av just den rasen. Jag lovar att om det blir förbud mot Amstaff / Pitbull så kommer folk vända sig mot Dogo Argentino eller någon annan hundras som är "matcho". Raserna kommer att ändras genom olika trender och snart är inte Amstaff på tapeten som någon matcho hund utan en ny hundras. En björnhund kanske blir nästa trend eller varför inte Saarloos Wolfhound (Varghund)? Vilken hund som helst kan bli farlig med fel ägare, så ja...Jag kommer fortsätta skylla på okunniga hundägare som bara köper hund för dem är söta eller ge status för dem är ute efter fel sak.
SKK har nu gjort en ny sida www.kopahund.se den är inte helt bra men den ger goda tips. Jag ska inte ha Amstaff förrän om 2 år men jag har redan börjat kolla ut kennlar och sållar ut dem just för att jag vill ha en "seriös" hunduppfödare som är ansluten både till rasföreningen och SKK. Rasföreningen har nämligen hårdare krav än vad SKK har och med tanke på min ålder så är det inte alla som vill sälja till mig heller. Därför nöjer jag mig med Isak nu, vi ska prova lydnad, agility och göra ett försök på bruks fast han medelmåttig där. Men det är för att jag vill hitta den "sport" jag vill hålla på med min blivande hund. Märker jag att bruksgrenar är en jätterolig aktivitet, så kommer jag köpa Amstaff. Men märker jag att IPO är nog min sak då kanske jag ska börja kolla på en "Malle" istället. Om jag fastnar för agility och lydnad så kan jag ju välja en annan hundras och antagligen blir det inte en ny hund förrän om 6 år då Isak får "gå" i pension. Jag är nog lite av en tävlingsnörd när det gäller hundar men jag vill jobba med min hund =)