|
Hundar avlivas snabbt med ny tillsynslag, Rättvist eller orättvist? |
|
|
|
17-07-2011, 17:07
|
Medlem
Antal inlägg: 633
Medlem nr: 8 160

|
Hundar avlivas snabbt med ny tillsynslagÄr det rättvist att en hund som bitit en gång ska avlivas medan en annan hund som har bitit fler gånger får fler chanser? Jag har alltid tyckt att den nya lagen verkade bra, men inte riktigt förstått vad den innebär. Men jag trodde aldrig att det skulle bli stora skillnader mellan dem olika bedömningarna. Visst Mental-testet visar hur hunden är i psyket, men att låta en hund som bitit flera gånger få chanser medan en hund som bitit en gång ska avlivas, då börjar man undra hur mentaltestet går till och polisens och utredarens bedömningar går till. Kanske dags att dem drar upp nya riktlinjer för lagen? Dem nämner dessutom om Amstaffen Jack som jag har följt personligen då hans husse blev medlem på Aktiv Hund för att få hjälp av hundkunniga människor för att lösa hela situationen med hans hund. Det är trist när det slutar som det gjorde för den hunden medan andra hundar som har gått till attack flera gånger får gå "fria".
|
|
|
|
|
 |
Svar
|
18-07-2011, 22:46
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
Grejen är ju att det finns ett otroligt stort antal oseriösa uppfödare av amstaff/pitbull just för att dom är så populära inom vissa klientel. Dessutom blandar dom raser hejvilt. Det är nog bara ett fåtal amstaffs som tävlar i bruks.Den räknas väl inte ens som brukshund men jag kan ha fel.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
19-07-2011, 09:02
|

Medlem
Antal inlägg: 67
Medlem nr: 44 902

|
CITAT (*Stintan* @ 18-07-2011, 23:46)  Grejen är ju att det finns ett otroligt stort antal oseriösa uppfödare av amstaff/pitbull just för att dom är så populära inom vissa klientel. Dessutom blandar dom raser hejvilt. Det är nog bara ett fåtal amstaffs som tävlar i bruks.Den räknas väl inte ens som brukshund men jag kan ha fel. American Staffordshire terrier är en renrasig hund under förutsättning att den registrerats av FCI-ansluten kennelklubb (som tex. SKK här i sverige). Även American pitbullterrier är en renrasig hund under förutsättning att den registrerats av United kennelclub eller ADBA. American Pitbullterrier erkänns än så länge inte som renrasig av Svenska Kennelklubben, eftersom United Kennelclub inte har ett anhängar avtal till FCI. Man behöver inte ha någon av de typiska bruksraserna för att få tävla i bruksgrenarna. Att ens kalla dem som föder upp bull & terrierblandningar för uppfödare tycker jag är en hädelse mot de som föder upp renrasiga hundar av samma typ inom SKK's regi. Vi blandar inte olika raser och vi väljer väldigt noga vilka vi säljer till! Vi aktiverar våra hundar och gör allt för att de aldrig ska hamna i någon nyhetsrubrik. Ett rasförbud skulle göra att tex. alla de som har renrasiga Am.staffar skulle få sina hundar belagda med munkorgstvång samt tvångskastrering, medan de som producerar "häftiga blandraser" skulle kunna fortsätta sin verksamhet. Själv har jag Bullterrier sedan mer än 15 år tillbaka och minns tiden innan någon ens visste vad en sk. kamphund var! Jag var också i nära kontakt med de första Am.staffarna som importerades till Sverige vilka var fantastiskt trevliga hundar allihopa. Själv tycker jag att ett "hundkörkort" skulle kunna vara en idé för att komma till rätta med de hundägarproblem som finns. I grunden är det inte ett hundproblem utan att vissa ägare skaffat sig något de inte riktigt klarar av. Detta gäller inte bara denna typ av hund, utan väldigt många andra också! På bilden:min son Ossie och Bullterriern Lasse. Bästisar i vått och torrt!
Redigerat av fridasj: 19-07-2011, 09:04
Bifogade fil(er)
009.JPG ( 214.65k )
Antal nedladdningar: 16
|
|
|
|
|
19-07-2011, 10:41
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (fridasj @ 19-07-2011, 10:02)  American Staffordshire terrier är en renrasig hund under förutsättning att den registrerats av FCI-ansluten kennelklubb (som tex. SKK här i sverige). Även American pitbullterrier är en renrasig hund under förutsättning att den registrerats av United kennelclub eller ADBA. American Pitbullterrier erkänns än så länge inte som renrasig av Svenska Kennelklubben, eftersom United Kennelclub inte har ett anhängar avtal till FCI.
Man behöver inte ha någon av de typiska bruksraserna för att få tävla i bruksgrenarna.
Att ens kalla dem som föder upp bull & terrierblandningar för uppfödare tycker jag är en hädelse mot de som föder upp renrasiga hundar av samma typ inom SKK's regi. Vi blandar inte olika raser och vi väljer väldigt noga vilka vi säljer till! Vi aktiverar våra hundar och gör allt för att de aldrig ska hamna i någon nyhetsrubrik. Ett rasförbud skulle göra att tex. alla de som har renrasiga Am.staffar skulle få sina hundar belagda med munkorgstvång samt tvångskastrering, medan de som producerar "häftiga blandraser" skulle kunna fortsätta sin verksamhet. Själv har jag Bullterrier sedan mer än 15 år tillbaka och minns tiden innan någon ens visste vad en sk. kamphund var! Jag var också i nära kontakt med de första Am.staffarna som importerades till Sverige vilka var fantastiskt trevliga hundar allihopa. Själv tycker jag att ett "hundkörkort" skulle kunna vara en idé för att komma till rätta med de hundägarproblem som finns. I grunden är det inte ett hundproblem utan att vissa ägare skaffat sig något de inte riktigt klarar av. Detta gäller inte bara denna typ av hund, utan väldigt många andra också!
På bilden:min son Ossie och Bullterriern Lasse. Bästisar i vått och torrt! Det jag menade var att vi har ingen aning om ifall alla dessa hundar som avlivats varit renrasiga och kommer från seriösa uppfödare. Du vet nog lika bra som jag att det går omkring en massa blandraser därute som man kallar för pitbull eller amstaff. Seriösa uppfödare säljer inte heller sina valpar till vem som helst. Och när det gäller amstaff så finns det säkert lika många renrasiga som är olämpliga att avla på av en eller annan orsak som det finns av andra raser. Tyvärr är snabba pengar ofta viktigare än materialet för en del mindre seriösa uppfödare.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
19-07-2011, 11:23
|

Medlem
Antal inlägg: 67
Medlem nr: 44 902

|
CITAT (*Stintan* @ 19-07-2011, 11:41)  Det jag menade var att vi har ingen aning om ifall alla dessa hundar som avlivats varit renrasiga och kommer från seriösa uppfödare. Du vet nog lika bra som jag att det går omkring en massa blandraser därute som man kallar för pitbull eller amstaff. Seriösa uppfödare säljer inte heller sina valpar till vem som helst. Och när det gäller amstaff så finns det säkert lika många renrasiga som är olämpliga att avla på av en eller annan orsak som det finns av andra raser. Tyvärr är snabba pengar ofta viktigare än materialet för en del mindre seriösa uppfödare. Nog vet jag att de som har blandningar av ovanstående typ gillar att marknadsföra dem som pitbull, Am.staff, staffe osv. I de allra, allra flesta fall så är det just blandraser det handlar om även i tidningsrubrikerna, för precis som sagts tidigare så hamnar välanpassade hundar ytterst sällan i trubbel. Dåliga uppfödare finns inom alla raser, men just inom bull & terrierraserna så skulle jag vilja hävda att det inte är problem med att det avlas på några mentalt dåliga hundar. Vi har fokus på oss konstant, och har haft så under ganska många år. Det är inte särskilt lätt att sälja renrasiga hundar av dessa raser idag, så att påstå att registrerade uppfödare skulle vara ute efter snabba pengar tycker jag är fel. Om uppfödningen av diverse blandningar, under okunniga former, skulle kunna bromsas så skulle också problemen som ägarna och deras hundar skapar minska. Vill även tillägga (så ingen missförstår mig) att jag har ingenting emot några typer av hundar, utan det jag vänder mig emot är uppfödning under okunniga och olämpliga former. Där uppfödare inte tar sitt ansvar och ser till att hundarna hamnar i rätta händer!
|
|
|
|
|
19-07-2011, 21:58
|
Medlem
Antal inlägg: 633
Medlem nr: 8 160

|
CITAT (fridasj @ 19-07-2011, 12:23)  Nog vet jag att de som har blandningar av ovanstående typ gillar att marknadsföra dem som pitbull, Am.staff, staffe osv. I de allra, allra flesta fall så är det just blandraser det handlar om även i tidningsrubrikerna, för precis som sagts tidigare så hamnar välanpassade hundar ytterst sällan i trubbel. Dåliga uppfödare finns inom alla raser, men just inom bull & terrierraserna så skulle jag vilja hävda att det inte är problem med att det avlas på några mentalt dåliga hundar. Vi har fokus på oss konstant, och har haft så under ganska många år. Det är inte särskilt lätt att sälja renrasiga hundar av dessa raser idag, så att påstå att registrerade uppfödare skulle vara ute efter snabba pengar tycker jag är fel. Om uppfödningen av diverse blandningar, under okunniga former, skulle kunna bromsas så skulle också problemen som ägarna och deras hundar skapar minska. Vill även tillägga (så ingen missförstår mig) att jag har ingenting emot några typer av hundar, utan det jag vänder mig emot är uppfödning under okunniga och olämpliga former. Där uppfödare inte tar sitt ansvar och ser till att hundarna hamnar i rätta händer! Håller med mig, dem nya hundägarna måste lära sig vad det är man ska kolla efter och vad man ska tänka på INNAN dem skaffar hund. Att sålla bland alla uppfödare och "uppfödare" är svårt om man inte har läst på eller är kunnig. När jag började kolla på Amstaff visste jag inte om sjukdomen Ataxi fanns i rasen, men fick snabbt läsa om det hos en uppfödare som beskrev det på deras hemsida. Så nu blir det att dubbelkolla allt.
|
|
|
|
Inlägg i den här tråden
Samsara Hundar avlivas snabbt med ny tillsynslag 17-07-2011, 17:07 silos Orättvist tycker jag!!! 18-07-2011, 08:08 Anki på Öland Orättvist tycker jag!!!
Så blir det vä... 18-07-2011, 08:30  *Stintan* Så blir det väl alltid när det är olika människor ... 18-07-2011, 08:35 ängsvädd Jag vet inte vad lagen innebär. Men det verkar kon... 18-07-2011, 08:49 Samsara Jag vet att Jack blev bedömd konstigt. Han klarade... 18-07-2011, 17:03 *Stintan* Så du tycker att det är OK att det går runt en mas... 18-07-2011, 18:50 Samsara Nej, jag tycker inte aggressiva hundar ska gå omkr... 18-07-2011, 20:11 Bengalow I Sydsvenskan i söndags, så hade man ett reportage... 18-07-2011, 21:47 *Stintan* I Sydsvenskan i söndags, så hade man ett reportage... 18-07-2011, 21:54 Samsara Det är stor skillnad mellan Amstaff och Pitbull. P... 18-07-2011, 22:01 ängsvädd Det är stor skillnad mellan Amstaff och Pitbull. P... 19-07-2011, 09:04 Myosotis Söt bullterrier fridasj!
Det är stor skillnad... 19-07-2011, 10:32  *Stintan* Söt bullterrier fridasj!
:bravo: Bra skrive... 19-07-2011, 10:49    *Stintan* Nog vet jag att de som har blandningar av ovanståe... 19-07-2011, 12:33     fridasj Det är möjligt att efterfrågan av dessa hundraser ... 19-07-2011, 19:50 Myosotis Nog är hon dominant mot andra tikar, hade det vari... 19-07-2011, 10:56 Bengalow Nu får vi väl ta och sansa er, och ta åt erfakta... 19-07-2011, 12:01 *Stintan* Nu får vi väl ta och sansa er, och ta åt erfakta... 19-07-2011, 13:01 Samsara Samsara: Varken jag eller någon annan har sagt nå... 19-07-2011, 21:53 Bengalow Tja, vill man vara naiv, så får man finna sig i at... 19-07-2011, 21:28 *Stintan* Tja, vill man vara naiv, så får man finna sig i at... 19-07-2011, 21:56 Anki på Öland .................FÖRBJUD kamphundar! Ett sådan... 19-07-2011, 21:56 herkules /..../
Skyll inte på dålig hundföring - de... 22-07-2011, 10:49 erikabre@gmail.com Hej, kan inte låta bli att blanda mig i debatten. ... 20-07-2011, 02:27 Anki på Öland ...............Jag adopterade för sex år sedan en ... 20-07-2011, 07:48 Samsara Vi gillade Canela så mycket, att vi beslöt oss för... 20-07-2011, 08:07  Myosotis Bengalow, du är inte klok. Orkar inte diskutera me... 20-07-2011, 09:26   fridasj Det är kanske inte så många hundägare som ställer ... 20-07-2011, 09:52   *Stintan* Bengalow, du är inte klok. Orkar inte diskutera me... 20-07-2011, 09:56 *Stintan* Kul att det kom hit en representant för just oseri... 20-07-2011, 04:21 fridasj Det var här ni gjorde den första stora missen. Ni ... 20-07-2011, 08:17 Samsara Jisses Samsara ,vi lyckades nästan göra ett identi... 20-07-2011, 12:12 fridasj På en punkt är vi överens, och det är att bevisat ... 20-07-2011, 08:36 Bengalow Myosotis! Hur skall jag bete mig för att komma... 20-07-2011, 12:42 Anki på Öland Myosotis! Hur skall jag bete mig för att komma... 20-07-2011, 12:49 *Stintan* Myosotis! Hur skall jag bete mig för att komma... 20-07-2011, 13:27 Myosotis Myosotis! Hur skall jag bete mig för att komma... 20-07-2011, 15:16 Bengalow Nej, långt innan den händelsen, så tyckte jag illa... 20-07-2011, 13:30 *Stintan* Nej, långt innan den händelsen, så tyckte jag illa... 20-07-2011, 14:45 Bengalow I 9 av 10 fall där en kamphund har gett sig på en ... 20-07-2011, 15:23 fridasj I 9 av 10 fall där en kamphund har gett sig på en ... 21-07-2011, 08:41  ängsvädd Om du hade läst mina citat från Kamphundslexikonet... 22-07-2011, 09:50
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|