CITAT (yvohel @ 20-07-2011, 12:19)

Hej.
jag undrar där det går kan man inte ha en hög tät häck som de inte kan varken hoppa över eller tränga sig igenom och sen på de där otillgängliga ställena berg mm där kan man kanske då ansluta ett viltstängsel kanske..vad tros om detta..har själv en mkt bergig tom o kuperad alltså en svår tomt för detta ändamålet..suck..

Det är förmodligen lika svårt och dyrt, eller till och med svårare och dyrare, att få en häck så hög och tätväxande på berg som det är att få ett staket uppsatt på sådana ställen.
Själv har jag vanligt fårstängsel 110cm högt och hund och aldrig ett rådjur i trädgården.
De går utanför, de är på grannarnas tomter, men aldrig någonsin hos mig.
De är inte rädd för hunden, han skäller dagligen på dem när de är utanför, men de går aldrig in. Förmodligen vet de att de aldrig kan lita på om han är där eller inte där, han har bra gömställen under trapp och buskar och kan bara plötsligt från något gömsle skjuta fram över tomten skällandes efter dem.
Däremot såg grannen för 2 år sen en älg som stod och åt våra äpplen, men det verkar varit en engångsföretelse. OCh så har jag ekorrar som äter upp alla hasselnötter och fåglar som tar alla körsbär och krusbär om där är minsta glipa i nätet.
Helén