CITAT (Gossen Ruda @ 20-07-2011, 14:15)

Jag försvarar inte tilltaget men vill ändå se helheten innan jag fäller ett avgörande. Att snacka om att skapa opinion är knappast verkningsfullt om det exempelvis gäller en rad med 30 m höga träd i söder 10 meter från tomtgränsen. Träd som kanske dessutom har vuxit upp efter tomtens utstakning. Vad har man för chanser som ensam tomtägare då om man inte bara vill odla mossa? En enskild tomtägare her inget att sätta emot exempelvis en kommun.
Jag tycker mitt förslag är bra om att man skall kunna kräva att träd som står lika nära tomtgränsen som de är höga skall kunna krävas att tas ner. Gäller givetvis bara för bostadsfastigheter och inte fruktträd upp till en viss höjd. Jordabalken som reglerar detta med träd är hopplöst föråldrad för den skrevs långt innan villatomter blev vanliga. Frågan är om inte häckar och träd är en av de vanligaste orsaken till grannbråk.
Nja vet inte det, säj om granne vill inte ha insyn på sin tomt, skulle han då bli tvingad att ta ner träd som tex farfar planterade en gång? vad har man då för ägarrätt? det är en sak om det står skrotbilar och bråte på tomten, att grannar då vill ha bort det, men träd eller växter borde inte grannar ha något att säja till om, men jag vet att det bråkas om tex grannens maskrosor eller ovårdad gräsmatta, men jag tycker att det är fel.