Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Utemöbler
          Ejdsell
          Inlägg 20-07-2011, 10:59
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 11
          Medlem nr: 64 863

Kan man bygga eget utebord av trallvirke? Eller vad ska man använda? Det får ju inte bli dyrare än att köpa ett färdigt bord rolleyes.gif

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Peztis
          Inlägg 20-07-2011, 22:09
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem nr: 20 608

Jag skulle inte bygga ett bord av impregnerat virke, hellre vanliga furuplankor, särskilt som man kanske lägger en bulle eller macka direkt på bordet.
          Se till att plankorna är raka när de köps, grundolja ordentligt och behandla så som du önskar (lasering, olja, färg...) och det kommer säkert att hålla i mååånga år, särskilt om det står skyddat under tak.

Vi köpte en utemöbel i furu (ganska billig sådan) när vi flyttade hit för 12 år sedan och denna har vi misskött ordentligt, dvs oljat in kanske två-tre gånger under alla dessa år. I år är brädorna på bordet buckliga och börjar bli besvärliga att ställa tallrikar på men vi får ju skylla oss själva.

Tycker att även impregnerat virke kan slå sig, fast det kanske har med kvalitén att göra... har aldrig köpt dyrt impregnerat egentligen.

Jag snickrade förra året ett planteringsbord av sådana där plankor som de har emellan plankorna på brädgården, dvs verkligen spillvirke och "skräp". Jag grundoljade och laserade, bordet har stått ute hela vintern och det är fortfarande lika fint som förra året. Jag är såååå nöjd med det.

Idag har jag snickrat ett avlastningsbord vid grillen med gamla grillens stomme och avlastningsytan i trä, blev jättefint och kostade mig bara några timmar samt skruv och lasyr.

Redigerat av Peztis: 20-07-2011, 22:11

--------------------

* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 02-08-2025, 22:37

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon