Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hur beskär man ett äppelträd som aldrig är beskuret?
          JoCeAn
          Inlägg 11-07-2011, 21:16
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 9
          Medlem nr: 55 846

Hur beskär man ett äppelträd som aldrig blivit beskuret. Trädet är ca 10 år gammalt. Det känns svårt att få till en paraplyform. Hur mycket vågar man beskära? Ska man beskära allt på en gång eller ha en plan över flera år?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Cilla
          Inlägg 21-07-2011, 21:59
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Redigerrade lite, här var det ovanligt många korrekturfel också för att vara mig!/Cilla

Hej Mia,

Du är mycket välkommen att gå bredvid någon dag, jag har intensiv period i september. Då håller jag också kurser, detta år endast i Stockholmsområdet. Norra Ängby 27 augusti, äppeldagar på Ulriksdal, och så en heldagskurs på Skansen som är i början av september (se www.tradvardskolan.se) bland annat.

Härlig beskrivning av din Filippa! Hon är en rufsig dam... Sorttypiskt är ju just det du beskriver - bär frukt på långa fruktspjut och fruktskott (skillnaden är bara längden). Brukar i äldre litteratur beskrivas som ett träd som kräver vindstilla lägen för att inte frukten ska dingla och skadas, och det stämmer men de är inte prinsessor på ärten. De klarar vanliga villaträdgårdsvindar.

Jag tror visst att man kan korta in spjuten något och sporra fruktsättning på t ex övergångsknoppar (längst ut i spjutet), och särskilt vid fruktkuddar kan man säkert ha god chans (som inte är helt ovanliga på sorten heller, det är de små knölarna som bildas ibland efter fruktsättning, varifrån nya spjut och skott kan komma - de är liksom energiknippen). Själv har jag inte testat, och jag skulle inte rekommendera att göra det över hela trädet eftersom man kan riskera helt utebliven fruktsättning om det misslyckas.

Och så kan man ju naturlitgvis fundera över varför man ska göra det. Ett skäl skulle kunna vara om man har den som spaljé eller om det är en tjugoåring som man vill ha mer frukt på än det ger. Men att korta in de naturliga spjuten för att man hellre vill ha ett lite knotigt träd med större "ordning" i, det tror jag har dåliga utsikter. Att spjut och grenar hänger och dinglar vid fruktsättnningen är ju egentligen inget problem - för frukten eller för trädet. Det tål att böjas!

Det tog mig lång tid att gilla den här sorten. Jag tycker om äppelträd som träd och min fruktsmak påverkas starkt av hur träden växer och hur de löser tyngd- och hållfasthetsproblem, hur de blommar, hur bladen ser ut mm. (Det låter som en intellektuell process men det är det inte, men blir om det måste beskrivas.)

Låga burr som Filippa väcker inte min entusiasm spontant. Men, man kan alltid lära och lära om. Sorten är fantastisk. Blomningen är bland de absolut vackraste bland äpplena, starkare för regn än de flesta också, det är ofta superlätt att klättra och plocka frukterna, barken är skönt len och stålfärgad mycket länge, det finns en ungdomlighet i Filippor också som är 100 år, och - inte minst - det är den sort som klarar kräftan bäst av alla sorter för zon 2-4 som jag känner till. Som ett litet plus är frukten frisk, och kan lagras ända in på våren. En lite blygsam frukt som inte skryter utanpå med sitt innehåll, aningen avlång med lätt rodnad om kinderna. Smakar utsökt ju längre det lagras.

Jag har aldrig försökt pincera eller korta in grenar på henne, i vilket fall inte på träd i vuxen ålder. Har hand om ca 10 äldre Filippor och har ett ungt själv som jag satte i det mest omöjliga projekt - som fristående, solfjäderformat spaljé!

Typiskt för sorten är också att de som obeskurna snabbare än andra bildar mindre frukter, dvs bara på ca 10 år märker man ofta skillnad också på ett äldre träd.

Jag har gjort flera misslyckade försök att gallra i Filippor. Som tur är tar jag inte i så det skvätter sågspån, så misstagen kan rättas till av trädet själv och syns inte efter ett par, tre år. Men hu så mina försök sett ut. exempel:

100 år gammalt Filippa som inte beskurits på nio år och där senaste beskärningen var på tok för hård och gjordes på vårvintern. Otaliga uppåtstickande vattenskott, ganska grova efter 9 år, med härlig fruktved på som är så många att frukterna börjar likna plommon i storlek.

Gallring mellan vattenskotten (blev bra), men också försök till inkortning vid utåtriktad sidogren, som brukar funka på de flesta andra sorter. Alltså, av med toppen på några, som hade bra grenvinkel utåt kronan på sidogren som jag sparade. Den gör jag inte om på Filippa. Såg helt onaturligt ut under ett par år och var svårt för trädet att få hållfasthet i när ytterligare tyngd kom på slängiga grenar från den utåtriktade. Min slutsats blev att med Filippa välja mycket uppåtriktade grenar när jag gallrar. Från dessa svänger fruktspjuten galant, och det håller.

Gallringen gör jag också med Filippa inte i första hand för ljus och luft. Sorten klarar också fukt i kronan och frukterna kommer långt ut i ljus av sig själva på alla äppelträd, särskilt på denna sort som spjutar ut dem bra. Däremot behöver sorten få hjälp att satsa energi på färre frukter, om man vill ha dem lite större. Därför gallrar jag en hel del bland fruktspjut också, bort med en del av dem helt och hållet alltså. Kvar blir vackert, naturliga bärande grenar med lite mindre dingel på.

Och sedan har jag ett eget Filippa, ett omöjlighetsprojekt som jag har kommit att tycka om. Ett Filippa som fristående, solfjäderformad spaljé (som jag dessutom inte hinner beskära så ofta som jag vill). Nu är trädet fem-sex år i backen. Vuxit himla snällt, spjutar iväg på ett sätt som man absolut inte vill med en spaljé men grundstrukturen med solfjädern syns fortfarande och eftersom jag är charmad av sorten får den stå kvar till den faller (hinner inte alltid stötta som behövs). Här skulle jag vilja experimentera med sporrning och pincering, så du får gärna berätta för mig hur du lyckas!

Redigerat av Cilla: 22-07-2011, 10:23

--------------------

Citera

Inlägg i den här tråden
          JoCeAn   Hur beskär man ett äppelträd som aldrig är beskuret?   11-07-2011, 21:16
          *Stintan*   Varför ska du ha en paraplyform? En bild på trädet...   11-07-2011, 21:28
          Jan af Lisö   Du skall dela upp jobbet på minst 3 år och all bes...   12-07-2011, 07:48
          JoCeAn   Nu har jag fått bilder och jag hoppas att jag utif...   19-07-2011, 15:25
          Fågelvägen   Du har ett vackert och välväxt träd, som kanske ba...   19-07-2011, 15:52
          *Stintan*   Nja det lutar ju rätt mycket åt vänster på bilden ...   19-07-2011, 16:26
          Bassam   Hej Det är bäst formen som ( CUP ) varför den h...   19-07-2011, 18:58
          JoCeAn   Hej Det är bäst formen som ( CUP ) varför den här...   20-07-2011, 20:13
          Mia i trädgården   Hej Jag tycker det vore intressant att höra vad CU...   19-07-2011, 20:15
          *Stintan*   Jag också :unsure: Kan du visa en bild på CUP-fo...   19-07-2011, 20:56
          Cilla   Jag antar att CUP är skålformen som under ett lång...   20-07-2011, 12:06
          *Stintan*   Du är en pärla Cilla! :000:   20-07-2011, 12:15
          Cilla   Tack Stintan, jag uppskattar dina inlägg också...   20-07-2011, 13:36
          andersen   Jag har alltid klippt i äppellträd på senvintern, ...   20-07-2011, 15:45
          *Stintan*   Jag har alltid klippt i äppellträd på senvintern, ...   20-07-2011, 16:56
          Mia i trädgården   OK, så paraply och skålform är ute. Vad är inne? ;...   20-07-2011, 15:46
          andersen   OK, så paraply och skålform är ute. Vad är inne? ;...   20-07-2011, 15:55
          Cilla   OK, så paraply och skålform är ute. Vad är inne? ;...   20-07-2011, 22:48
          Mia i trädgården   Tack, då kör jag på det. Har börjat forma trädet s...   20-07-2011, 16:40
          JoCeAn   Tack för alla svar! Nu ska jag ut och markera ...   20-07-2011, 20:31
          *Stintan*   Lyssna på Cilla hon kan det här bäst!   20-07-2011, 20:43
          Tulipanaros   Cilla, du är fantastisk. Jag lär mig otroligt myck...   21-07-2011, 11:34
          Mia i trädgården   Himla så mycket du kan, och bra på att beskriva de...   21-07-2011, 18:11
          Mia i trädgården   Tusen tack! nu börjar vi komma in på härligt s...   22-07-2011, 08:51
          Mia i trädgården   Hej Nu har jag läst din text några gånger - så fak...   23-07-2011, 21:12

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 13-08-2025, 06:28

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon