Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Bort med rådjuren tack!, HUr blir jag av med alla j-a rådjur?
          sanoch
          Inlägg 11-10-2004, 08:26
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 12
          Medlem nr: 3 038

Jag skulle vilja ha alla tips i världen på hur jag ska bli av med bestarna i min trädgård. Vi bor dock precis där skogen slutar, alltså vi har skog på sidorna och i "ryggen" (hörntomt).
          Provade förra året med oasis dränkt i ammoniak och pudrat med blodmjöl på en pinne runt om i trädgården. Tyckte dock inte att detta hjälpte, och det var ju faktiskt ganska bökigt att fixa i ordning.
          Kan man skjuta på dem med paintboll-gevär, eller är det förbjudet...? Det kanske inte ens hjälper?
          Tack på förhand
          Sanna

--------------------
          [FONT=Arial][SIZE=7][COLOR=green]

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          lillalupin
          Inlägg 12-10-2004, 08:02
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 32
          Medlem nr: 4 206

Själv kommer jag nog att prova alla medel som finns i affärerna nästa år, för att se vad som funkar på "mina" rådjur. Det verkar ju vara olika på olika ställen vilka medel som fungerar eller ej, så det gäller nog bara helt enkelt att prova sig fram till vad just ens egna rådjur dissar. I år har jag bara köpt en sprayburk som man skulle spraya på växterna man ville ha ifred (minns inte namnet på medlet) - det blev ett vitt skum som sakta försvann, luktade jättegott (pepparkakor! smile.gif ) men funkade sådär. Det stod att det skulle verka under en längre period men redan en-två veckor efter jag hade sprayat mina rosor var råddisarna där och betade ner dom igen. Å andra sidan var jag inte särskilt aktiv - om jag sprayar rosorna en gång i veckan kanske det skulle funka?

Har även sett färdigpreparerade pinnar man kan köpa, har hört talas om rå-odör men inte ännu hittat någon affär som säljer det, såg även på någon mässa om något som såg ut som leca-kulor som man skulle sprida på marken i en halvmetersbred zon runt sin trädgård. Det påstods att rådjuren inte skulle passera zonen med kulorna (?).
          Ja, det finns mycket att testa........ sleep.gif

Jag har även funderat på att stängsla in tomten. Men har för mig att jag har hört att staketet måste vara minst 180 cm högt för att hindra rådjuren från att komma in, och tycker inte att det låter särskilt lockande att ha ett sånt staket (och grannarna skulle bergis inte bli så förtjusta...).

På ett sätt känner jag mig visserligen lite fånig som lägger ner energi på att försöka få bort rådjuren. Jag försöker köpa "rådjurssäkra" växter så långt det går, men har en lång rosenrabatt som fanns här när jag köpte huset, som jag gärna skulle vilja se blomma någon gång (hela rabatten har hållts effektivt nerbetad till en 10cms nivå under hela sommaren). Och mängden fästingar i trädgården är enorm - bekanta plockar alltid en handfull av fästingar från sina hundar bara dom har gått några varv runt vår trädgård. Så det är även för min egen, mina besökares och min kommande hunds hälsa som jag skulle vilja ha en rådjursfrizon i min trädgård. Problemet är att rådjuren verkligen BOR här, jag har dom i trädgården varenda dag.... sad.gif

Citera

Inlägg i den här tråden
          sanoch   Bort med rådjuren tack!   11-10-2004, 08:26
          Sollan   Blodmjöl och amminiak fnissade rådjuren åt och for...   11-10-2004, 08:40
          KURT   Häga in (ev med elstängsel) eller se till att mark...   11-10-2004, 09:32
          Jan af Lisö   Två meters viltstängsel fungerar !!! M...   12-10-2004, 08:37
          Ingrid på Västkusten   Vi har elstängsel ( bor i icke stadsplanerat områd...   12-10-2004, 11:56
          Cilla   Också jag måste börja skydda hela trädgården mot r...   12-10-2004, 22:56
          Sollan   Har för mig att jag köpte det på H...   13-10-2004, 06:50
          Xelma   Hur vore en spalje? Plank och staket kan vara väld...   13-10-2004, 10:15
          kristerh   Jag tror att skrämseltaktik är bra ;) om man ser ...   13-10-2004, 10:44
          Cilla   Xelma, det där var ett vackert spaljéstaket! T...   14-10-2004, 00:36
          uno   rå´ odör fungerar faktiskt väldigt...   15-10-2004, 11:09
          zaaritha   Hund!!!   15-10-2004, 23:04
          JonasQ   något som funkar relativt bra är att hänga upp tra...   16-10-2004, 16:33
          Kattgräs   ...läser med stort intresse... De kilade igenom tr...   16-10-2004, 19:39
          Maer   Rådjur och älgar är jättefina men dom ska helst hå...   19-10-2004, 14:41
          mulle   Det kryllar av rådjur i mina trakter men de lämnar...   19-10-2004, 14:49
          uno   Ja, det är godis för hundar.   20-10-2004, 10:16
          fruberglund   Eller minigris, hehehe :) Funkar o...   24-10-2004, 22:04
          tomba   har inga råddjur men harar, de kan också ställa ti...   26-10-2004, 07:35
          Xelma   Cilla: Xelma, det där var ett vackert spaljéstaket...   26-10-2004, 15:16
          Fisan   Jag vet inte om detta fungerar, har aldrig provat ...   29-10-2004, 21:38
          inh   Idag fick jag för första gången se ett rådjur i mi...   29-10-2004, 21:58
          16kvm stor balkong   Fisan.... Sorry men det här med att mamman inte ac...   04-01-2005, 13:29
          rutis   Jag har också använt råodör, med mycket bra framgå...   05-01-2005, 12:17
          smajlizz   Paintball gevär är en mycket dålig idé tycker jag....   18-01-2005, 22:36

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 22:32

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon