Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Lutande Småträd som Inte vill Blomma...
          Australia
          Inlägg 19-07-2011, 12:09
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 23
          Medlem nr: 20 646

Jag har två st småträd i krukor, ett olivträd och en kamelia.

Båda två är nu cirka tre år gamla och har börjat luta ordentligt, nästan så att det är risk att krukan kan välta. Det är väl egentligen inte läga att plantera om nu men känns som att jag borde göra något. Men vad?

Har hört att man inte ska räta upp dem genom att plantera om så att stammen står rak och rotsystemet ligger "snett", men vad kan man i så fall göra istället?

Kamelian är väldigt fin om man tittar på bladen men den har ännu aldrig blommat. Behöver den gödning tro, och i så fall av vilken sort?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Australia
          Inlägg 23-07-2011, 21:13
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 23
          Medlem nr: 20 646

Hej, och tack för era råd!

Oliven står i en stor lerkruka och är planterad i rosjord, vilket jag fått höra ska passa dem bra. Kamelian står i plastkruka och i citrus-/medelhavsjord. Tror mig ha hört att den skulle trivas bättre i rhododendronjord men det kan ju bara köpas i jättesäckar och det gör jag bara inte. Har ingen annan användning för sådan jord... Förra året tror jag den fick stå i vanlig P-jord. Bladen är superfina och glansiga men den har ännu aldrig haft en enda blomknopp. På vintrarna har båda stått i ett mörkt och svalt förråd (ca 5-10 plusgrader) men då har jag haft en växtlampa tänd på dagarna. Reducerad vattning på vintern. Sommarperioden står de ute och regnar det inte på dem så vattnar jag, varken dränker eller torkar ut dem, fast kamelian får torka till lite extra enligt instruktionen som kom med plantan.

När jag planterar dem, särskilt första gången, var jag noga med att sätta dem rakt upp och mitt i krukan. I slutet av sommaren såg det mer ut som om jag satt dem nära ena kanten och de lutade. Har beskurit dem lite förra sommaren för att få dem mer buskiga. Oliven har blommat två år i rad men utvecklar inga frukter sedan, vilket jag hade väntat mig. Har inte gett dem någon gödning alls i år. Förra sommaren fick de några frön "blå korn" i krukorna vid ett tillfälle. Har heller inte brytt mig om att snurra på krukorna vilket man kanske ska (men jag tänker att ingen snurrar växterna ute heller och de lutar ju inte för det???) Flyttar dem dock ibland om det blir alltför soligt och varmt, så helt stilla står de inte heller.

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 23-07-2011, 21:47
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

Har krukorna hål i botten ? hur står dom nu ? hur ser rötterna ut ?

Det jag tänker är att rötterna är dåliga och kan antingen inte hålla upp kronan eller att dom har börjat dö/ruttnat och inte rotat sig ordenligt och att delar av rotsystem blir mindre stabilt.

jag brukar använda vanlig krukväxtjord och plantjord till Oliver. Kamelia vill ha lågt ph i jorden, har den fina blad och växer bra i den jord som den står i så fungerar det ju bra. Citrus/medelhavsjord har dock oftast ett lågt ph. Oliver vill ha högt/neutralt ph.

har du planterat dom i stora krukor direkt ? såfall kan det ju vara att dom lutar i den nya lösa jorden av att rötterna inte rotat sig än.

Kamelia är en som inte gillar torka, och ska bara torka upp lite innan den vattnas igen. Oliven däremot är det viktigt att den får torka upp, dock inga långa perioder utan vatten.

Snurra på dom behöver du inte göra, ute får de tillräckligt med sol. Tycker det låter lite snålt med näring, speciellt kamelia vill ha näring så att den orkar bilda knoppar tummenupp.gif kamelia sätter knoppar i mitten av sommaren/sen sommaren som sedan blommar under vintern-vårvintern-våren, beroende på sort en del är dock höstblommande. Men ingen näring för sent på sommaren, då dom ska invintra till hösten.

Du behöver heller inte flytta dom om det blir för varmt och soligt, Oliven kan inte få nog med sol och värme här, efter avhärdning vill den gärna stå i full sol hela dagen. Kamelian efter avhärdning trivs bra i halvskugga, den behöver du inte heller flytta om det blir för varmt dom tål värme.

Av oliver finns det både självfertila och inte självfertila, för att det ska bli bra fruktsättning behövs två oliver (oliver vindpollineras, man kan skaka kronorna i varandra om det inte blåser).

Redigerat av flaxss: 23-07-2011, 21:47

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-09-2025, 07:22

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon