CITAT (MRLINDELL @ 12-10-2004, 10:51)
Det är väl precis lika fel att ständigt bara tala om att det bara finns en vitlök, köpt på bara ett ställe och odlat på bara ett sätt är det enda rätta.
Ibland blir det bara löjligt lixom.
Vanlig vitlök går precis lika bra.
Har aldrig någonsin talat om att det finns bara en vitlök tvärtom ! Det bästa är ju att odla en massa olika så man kommer på vilken / vilka man gillar och vilka som trivs hos en. Hos mig fungerar inte Thermidrome men däremot Cledor, Hammar, Leningradskj, Siberian, Russian Red, Pskem River mfl.....
Jag har själv lyckats ETT år med vanlig vitlök ( mitt första) sedan har jag misslyckats då de utvintrat - de var förvarade fel och grodde eller ruttnade totalt. Bra skördar fick jag inte förrän jag köpte utsäde - det var skillnad som nattochdag. Mitt utsäde till Hammar kommer ifårn butiksvitlök medans de övriga är inköpta ifrån början.
År två tar man eget utsäde - det är det absoilut bästa då man selekterar för sina odlingsbetingelser. Vem vet det går kanske t o m att sleektera bort Thermidromes dumheter med stresslökar på kort stängel?
Har fått många att prova med riktigt utsäde som också fått bättre skördar men vi har ju alla olika odlingsbetingelser och olika förutsättningar - och så KAN man ju få tag i bra butiksvitlök med.
Fast jag gillar ju att veta vad det jag odlar heter så jag kan läsa vidare om den på Internet/böcker och utbyta erfarenheter - eller kanske bara lära mig odla den bättre.