Jag vill ge din gubbe rätt, en pensel kan man använda många gånger om man behandlar den rätt och en av god kvalitét blir faktiskt bättre med tiden. En ny pensel släpper oftast några strån när den används första gången och det slipper man med en begagnad. Det där med att ställa penslar i blöt (vatten/lacknafta) har jag slutat med, det resulterar bara i förstörda penslar precis som att linda in dem i plast, det blir som du säger korn med torkad färg som sedan släpper och skapar en knottrig yta nästa gång man målar.Jag har slutat köpa sådana där fempack med billiga penslar och föredrar lite dyrare varianter, gärna med svinborst som ger en jämn yta. 70 kr för en pensel låter som bra grejor och borde fungera flera gånger med rätt skötsel. Numera rengör jag alltid penslarna direkt efter målning och har jag använt vattenbaserad färg spolar jag dem länge i rinnande vatten och gnuggar ur färgen, sedan slår jag ur vattnet (utomhus) och förvarar dem stående med borsten uppåt tills de torkat för att sedan lägga i en ren plastpåse. Torka med trasa är inget vidare då trasor släpper "ludd" som fastnar i borsten och orsakar små knottror sedan, gör väl ungefär likadant om jag rengör penslar i lacknafta fast då kan man ju inte förbruka lika mycket för rengöring och spillet häller jag på burk/flaska och tar med till återvinningen.
Stora ytor som skåpluckor och garderobsdörrar etc. målar jag numera med liten roller för att slippa penseldrag och är man noga kan man få ytan att se nästan sprutmålad ut. Utger mig inte för att vara expert vad det gäller målning med detta är vad jag kommit fram till efter många års mer eller mindre lyckade projekt och jag har också noterat att det är aldrig bra att köpa för billig färg.
|