Det beror alldeles på vad jag gör och vad "uppdraget" i helhet kostar i form av färg mm samt vad slags färg det är.
Idag så är de flesta färger vattenlösliga och alltså lätt rengöraverktygen bara rengöringen sker direkt efter användandet.. Färger med lösnigsmedel brukar jag numera sällan köpa. Och de färgrester jag har kvar använder jag billigaste penslarna till i avsikt att kasta efter användning.
Mina konsnärspenslar är i dag desamma som jag inhandlade 1957 till 62. Akvarellpenslarna märks inte att de är använda. De senare ligger i den dyrare klassen. Med en 10a eller 12a WN mårdhårspensel drar jag fortfarande ett hårfint streck och färgen räcker penseldraget ut. (Bortsett från att jag inte är så stadig på handen längre).
En välskött kvalitetspensel blir som någon skrev bättre med tiden. Den åldras med heder.
Problemen kommer med de bredare moddlarna och fasadpenslarna. Mot skaftbotten blir det gärna en färgrest kvar som är stört omöjlig att få bort. Nu gör torra färgrester inte speciellt mycket. Det är bara penseln som behöver doppas oftare. Vi hade rollar och penslar som stod i vatten två år innan slutmålning av gäststugan och vedboden. Inga problem annat än att någon hade stuckit upp lite ur vattnet och torkat. Och tvättar man ur en roller väl så kan man byta kulör utan risk förutsatt att den hinner bli absolut torr. Dessutom spara man färg och hållbarhet om penseln är vatten eller lösningsmedels fuktad innan användningen samt att rengöring går lättare.
Men köper jag en 1/4 burk färg för en trädgårdsbänk så blir det den billigaste penseln som får gå till återvinningen på direkten efter avslutat jobb. Trestrykningar på 1,5dygn. Målning sammanlagt 45 minuter. Inte står jag lika länge och rengör en pensel typ 3 st för 29 kronor. Men svärfars gamla rengjorda penslar är verkligen outstanding.
|