Medlem
Antal inlägg: 18
Medlem nr: 57 323
Hej!
Har två stycken snart 2-åriga (i min omvårdnad) brudorkidéer ståendes i mitt rum. Jag har ett söderfönster där solen bränner på hela dagen nu under sommaren. Råkade bränna ett av bladen på den ena orkidén under våren så de har sedan dess istället stått på en hylla cirka två meter in i rummet.
Problemet - om det nu är ett problem eller något relativt vanligt - är att luftrötterna närmast substratet ser ut att vara bränt. De delar av luftrötterna som hänger utanför krukorna är ljust gröna/vita och ser friska ut. men de delar av rötterna som är närmst själva plantan (bladen) ser delvis brända ut. Det vill säga det finns större och mindre områden på rötterna som är bruna och i vissa fall till och med svarta.
Är det kanske en oönskad effekt av vårsolen där med, eller är det så att jag kanske fått ohyra? Alternativt att rötterna kan reagera såhär på brist på ljus?
Medlem
Antal inlägg: 18
Medlem nr: 57 323
Lite mer info:
Orkidéerna blev senast omplanterade i ny orkidéjord för cirka ett år sedan, så det kan vara dags att byta ut denna igen. De får normalt vatten en gång i veckan. Kanske är för mycket?