Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hur mycket kan man beskära en Tuijahäck?
          nättan
          Inlägg 31-07-2011, 12:50
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem nr: 68 189

Häcken är ca 5 meter hög och vi skulle gärna vilja klippa den 2 meter ner. Är det för hårt eller går det.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Chilo
          Inlägg 31-07-2011, 19:22
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 65
          Medlem nr: 55 402

På en tomt i mitt område hade de en 5 meter hög thujahäck (obs! smaragd, den smalare varianten) som de klippte ner till ca 2-2,5 meter. Först kunde man se det avskurna och jag tänkte att jisses, det där kommer att se förskräckligt ut, men det tog en sommar så kom nya små toppar upp och täckte över snittytan så den inte syns. Häcken ser superfin ut nu! Som om den aldrig varit högre.

Men jag tror att man måste vara noga med att klippa så långt ner det går så att ytan får en chans att täckas av omkringliggande grenar. Dessutom fungerar detta nog bara med thuja smaragd som har ett mer upprätt växtsätt. Jag har båda varianterna själv, och tuja brabant däremot växer vitt och yvigt och det intre av grenarna (ibland upp till en meter) är helt kal. Där kommer inget nytt grönt att växa, någonsin. Så om det är en brabant-häck du har så skulle jag inte rekommendera en nerklippning.

Vet du vad det är för sort?

Bassam, om det är en smaragd så växer de faktiskt på höjden även om de är klippta. Det bildas nya toppar från sidogrenarna. Den kanske inte växer lika snabbt som en icke-toppad...men växer gör den!

Brabant är jag mer osäker på. Allt utom toppen växer ju mest i sidled, så där kan man kanske inte räkna med någon tillväxt på höjden.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 07-08-2025, 15:54

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon