Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hur mycket kan man beskära en Tuijahäck?
          nättan
          Inlägg 31-07-2011, 12:50
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem nr: 68 189

Häcken är ca 5 meter hög och vi skulle gärna vilja klippa den 2 meter ner. Är det för hårt eller går det.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Chilo
          Inlägg 31-07-2011, 21:45
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 65
          Medlem nr: 55 402

Huggorm, jag håller med, det mesta vill växa på höjden på ett eller annat sätt. Det jag menar är att thuja brabant är totalt kal "inuti" ungefär som granar. Kapar man toppen så blir överdelen en stam omringad av torra grenar med lite lite fluff ute på kanten. Även om växten vill växa på höjden så blir det svårt för den inre torra kärnan att bli beklädd av grönt, eftersom thuja inte bryter nya kvistar på äldre ved.

Och när jag talar om "toppen" menar jag förstås att ta av 2-3 meter från en 5 meter hög häck! Så att det i princip blir ett kalhygge i toppen.

Det går däremot utmärkt att toppa litegrann på en ny häck av brabant. Den fortsätter växa på höjden om än långsammare. Men det var inte det som TS frågade om.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 10-08-2025, 10:58

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon