Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Flyttar rhoderdendon i helgen, 2 meter stora buskar tvungna att flyttas
          Killensomvillhag...
          Inlägg 13-10-2004, 07:49
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 508
          Medlem nr: 2 423

Då min syster har köpt sig ett hus och skall omdränera så skall jag göra ett alvarligt försök att ta hand om hennes rhoderdendon.

Jag vet att det lämpligaste för buskarnas överlevnad vore att vänta några månader men det är inget alternativ unsure.gif

De är som sagt rejält stora, ca 2 meter höga och minst lika breda. Min tanke var att beskära dem rejält för att kompensera för den mindre rotmassan, men de är tomma i mitten.

Ge mig så mycket tips som möjligt, alternativet mot att jag tar dem är motorsåg och iväg till tippen sad.gif

--------------------
          Magister Mundi sum!

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Xelma
          Inlägg 13-10-2004, 09:53
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 507
          Medlem nr: 4 322

Vi flyttade två stora ca 2 m höga och 3m vida rhododendron i våras. Jordklumpen är inte stor om man jämför med bladmängden, men de var svåra att rubba för trots att klumpen bara blev 50-80cm så väger det mycket! Vi skulle bygga ett garage och hade en bobcat hemma som tur var. Släpa runt i samma trädgård vet jag inte ens om det går. Har ni lastbil/lyfthjälp? Annars vet jag knappt hur ni ska få upp dem på nåt flak. Blir nog att ta bort all jord ifrån rötterna så ni orkar flytta dem.

Våra har tagit sig fint, de blommade efteråt. Nu har de lite gula blad trots att jorden borde vara bättre där de står nu, förra platsen hade bara sandjord. Vatten har de fått mycket iår tack vara allt regn. Men vattna rejält ett tag efter flytten. Håller helt med kristerh

--------------------
          Xelma
          zon 1, Helsingborg

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 15-08-2025, 18:48

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon