Aloe är systematiskt ganska snårigt, många närstående arter är lika varandra och inom handeln är e inte så noga med vilken de saluför då de tycker att det är ungf samma sak. Vad jag har förstått så varnar vissa för att använda några arter för invärtes bruk (de som har orange saft i kärlen) för de är irriterande och allergiframkallande. Så det är synd att handeln inte är mer noga så att de som experimenterar själva inte gör det med fel art.
Själv använder jag bara Aloe veragel utvärtes på sår och solsveda.
CITAT (Samsara @ 01-08-2011, 20:10)

Det där känner jag till och har hört det från vissa. Den här texten fick jag i en bok från en viss säljare, han sa att det var en korsning mellan sparris och vitlök. Men nej det är den inte. Jag citerar lite från boken och jag kan tänka mig att Passion kanske har förväxlat det lite.
Vad är Aloe Vera?
Aloe Vera är en köttig växt som tillhör liljefamiljen. I denna familj ingår blomväxter, men även sparris, lök och vitlök. Aloe är en egen undergrupp som består av flera hundra olika växter. Av dessa är Aloe Barbadensis Miller, eller Aloe Vera, den som är mest kraftfull och som används kommersiellt.
Vet inte om denna källan är helt hundra, jag har inte hört talas om det. Men kanske någon som vet mer.
Den definitionen är inte skriven av en botaniker iaf. Tidigare fördes Aloesläktet till liljeväxterna men det gjorde nästan alla enhjärtbladiga växter. Sedan placerades den i den egna familjen Aloeväxter
Aloeaceae men DNA-studier visar att de står närmare Afodillväxterna och ingår nu i den familjen
Asphodelaceae.