CITAT (kerstin z5-6 @ 01-08-2011, 20:03)

Nu tror jag ni är lite överdrivet fåniga

detta är i Jämtlands nationen-lol och långt till närmsta hus:) Här är fyrhjuling xtra ben för var man o kvinna.Jakthundar vill jaga.Har de korn på älg o kommer ut kan ni drömma om att vissla tillbaka en gråhund:)
Jag vet att Bengts husdjur har det bra!
Mitt hus som också ligger mitt i skogen är en liknande hållplats för hundar som jagat och blivit törstiga o kommit bort från husse.Särskilt om ett par v då rådjursjakten börjar.Så vi är nog lika lagvridna i Västerbotten
Jag tvivlar inte på att hundarna har det bra men lagar och regler gäller även för jakthundar i Jämtland/Västerbotten. Mellan 1 mars till 20 aug ska hundar hållas under sådan uppsikt att de inte stör vilt i naturen dvs i princip koppeltvång. Kommer inte hunden direkt på inkallning så är det koppel som gäller. Att en jakthund gång på gång tillåts rymma är inte acceptabelt utan då får man vidta åtgärder. Det är ju inte för ev. grannars skull reglerna är till utan för de vilda djurens skull eftersom det är rena barnkammaren i naturen under denna tid.
När det är jakttider råder andra regler för jakthundar.
Sen kan jag tycka att har man en gammal tik som varit på rymmen under löptid och man befarar att parning kan ha skett då åker man till veterinären och ger hunden en abortspruta och kontroll.
Du får gärna tycka att jag är överdrivet fånig men jag skulle inte sagt något om det bara skett någon enstaka gång att hunden rymt men så är ju inte fallet. Dessutom spär sånt här tyvärr bara på jägarnas redan dåliga rykte.