Överbölingen
31-07-2011, 20:32
Tar det från början. Kompisen A med hustru B och hennes syster C (alla har jag/vi känt sedan slutet av 1960 talet). Ytterligare var ett barnbarn till A och B med. Där bbs pappa är gammal fiskekompis och alpinkompis till mina söner och mig. Ytterligare var jycken Wolfie med. Amerikansk import av en liten spetsliknande hund med vacker päls.
Nu:
Taxfröken Jonna släpps ut och lever bus med den halvskraja spetsdvärgen. Kommer på invissling och blir återbördad till hundgården efter en lämplig busstund.
Någon timme senare ber barnbarnet om att vi skall ta ut gråhundstiken i och för hälsning på Wolfie.
Då! Hustrun har problem med att få Jonna att stanna i hundgården och tappar greppet om Anjas koppel. Hälsningscermoni på 0.5 sek och sedan ett vilt snurrande mellan vuxna och barnbarn mm. Därefter med hängande koppel bär det av ner över lägdorna. A som sitter på fyrhjulingen gör farttest på maskinen men hinner inte ikapp hunden (första turen på en fyrhjuling).
Vi som är vana noterar att hon kommer hem om drygt 3 timmar. En timme senare ser vi henne på nedre lägdan med kosan ställd österut.
Ytterligare en timme senare har hon ståndskall på älg uppe i berget i söder ca 500 meter bort.
Efter ytterligare en dryg timme ser hustru tiken på lägdan norr om oss och står just och diskuterar rymmarhundar med två grannar.
Jag tar bilen säger den ene och med full fräs kör han ner över lägdorna. Korsar ett viltvattnet och eftersom hunden springer tillbaka får han ta en rundtur upp till landsvägen för att komma tillbaka. Själv möter jag honom nere i däljan och hela han är ett stort belåtet flin. Hunden är infångad. Notera ett kopplet var borta! Karbinhaken var av den där fjäderbelastade modellen.
(Skall tilläggas att vi närmaste grannar är extrahusse och matte för varandras hundar och blir allt som oftast besökta av trötta jyckar som rymt. Höll en gång på att ramla när närmaste grannens hund plötsligt buffade mig i knävecket och bad – Ta hem mig!).
Efter pärsen intar vi en iskall GT. Sittandes på altanen så ser jag en skymt av grannens hundar. Lösa! Jonna ligger under filten i hundburen. Kommer ut som en blixt och hoppar upp på vilslafen på altanen, vidare upp på räcket, vidare ner på yttre altanbordet och mellan två fåtöljer. Sedan raka spåret över till grannen som redan satt koppel på jämthundarna. Läget ointressant så hon springer upp på vägen och kommer som en pil på min vissling.
Måste säga att det är lite Alf Robertsson visa över dagen.
Nu är allt lugnt och vi irriteras bara över trista TV program-
*Stintan*
01-08-2011, 08:35
Du får ursäkta men jag blir bara mer och mer förbannad över hur nonchalanta ni är i er hundhållning

Har ni någon sorts egna lagar och förordningar där uppe eftersom du bara verkar tycka det är kul med rymmande hundar?
fridasj
01-08-2011, 10:31
Jag förstår inte riktigt heller vitsen med inlägget

Vill du veta om det du beskriver är att ha koll på sina hundar så är svaret: NEJ!
Man blir ju lätt mörkrädd när man hör beskrivningen på hur hunden skulle jagas ikapp på en fyrhjuling?!
Nä, håll era hundar kopplade som alla vi andra måste göra för att inte störa naturen den här årstiden. Bara för att man har jakthundar så behöver de inte vara ouppfostrade.
Samsara
01-08-2011, 17:32
Jag förstår inte er hundhållning alls. Inkallning på era hundar verkar inte fungera förutom om det dem satte efter var tråkigt. Är det intressant verkar era hundar inte komma, vilket är fallet. Ägaren ska alltid vara så intressant/rolig för att hunden ska kunna komma på inkallning, annars sitter den inte. Hunden ska kunna avbryta det den jagar som är "jätteintressant" när ni kallar!
Ni skrev innan ett inlägg om vad det var som hände gråhundstiken med flytningar, då hade hon smitit då hon löpte och fick "missfall". Redan där blev man lite mörkrädd över att ni kunde låta henne rymma. Antingen har ni hunden i lina så hunden kan röra sig fritt eller hundgård. Annars får ni har hunden kopplad. En vacker dag kommer det inte sluta bra.
kerstin z5-6
01-08-2011, 19:03
Nu tror jag ni är lite överdrivet fåniga

detta är i Jämtlands nationen-lol och långt till närmsta hus:) Här är fyrhjuling xtra ben för var man o kvinna.Jakthundar vill jaga.Har de korn på älg o kommer ut kan ni drömma om att vissla tillbaka en gråhund:)
Jag vet att Bengts husdjur har det bra!
Mitt hus som också ligger mitt i skogen är en liknande hållplats för hundar som jagat och blivit törstiga o kommit bort från husse.Särskilt om ett par v då rådjursjakten börjar.Så vi är nog lika lagvridna i Västerbotten
Samsara
01-08-2011, 19:11
En hund som är rätt tränad på inkallning ÄVEN jakthundar ska kunna lyda kommando och avbryta det spår dem har hittat. Annars sitter inte inkallningen fortfarande. Hur ska jag annars ha lyckats avbryta jakthundar när dem drar iväg annars?
*Stintan*
01-08-2011, 19:34
CITAT (kerstin z5-6 @ 01-08-2011, 20:03)

Nu tror jag ni är lite överdrivet fåniga

detta är i Jämtlands nationen-lol och långt till närmsta hus:) Här är fyrhjuling xtra ben för var man o kvinna.Jakthundar vill jaga.Har de korn på älg o kommer ut kan ni drömma om att vissla tillbaka en gråhund:)
Jag vet att Bengts husdjur har det bra!
Mitt hus som också ligger mitt i skogen är en liknande hållplats för hundar som jagat och blivit törstiga o kommit bort från husse.Särskilt om ett par v då rådjursjakten börjar.Så vi är nog lika lagvridna i Västerbotten
Jag tvivlar inte på att hundarna har det bra men lagar och regler gäller även för jakthundar i Jämtland/Västerbotten. Mellan 1 mars till 20 aug ska hundar hållas under sådan uppsikt att de inte stör vilt i naturen dvs i princip koppeltvång. Kommer inte hunden direkt på inkallning så är det koppel som gäller. Att en jakthund gång på gång tillåts rymma är inte acceptabelt utan då får man vidta åtgärder. Det är ju inte för ev. grannars skull reglerna är till utan för de vilda djurens skull eftersom det är rena barnkammaren i naturen under denna tid.
När det är jakttider råder andra regler för jakthundar.
Sen kan jag tycka att har man en gammal tik som varit på rymmen under löptid och man befarar att parning kan ha skett då åker man till veterinären och ger hunden en abortspruta och kontroll.
Du får gärna tycka att jag är överdrivet fånig men jag skulle inte sagt något om det bara skett någon enstaka gång att hunden rymt men så är ju inte fallet. Dessutom spär sånt här tyvärr bara på jägarnas redan dåliga rykte.
kerstin z5-6
01-08-2011, 20:17
Stämmer tyvärr inte-jakt på tex råddjur är tillåten från 16augusti här.Fö smet hunden dvs en olycka vilken man inte kan rå för.Det var inte fråga om medveten jakt på något sätt.
Meriona
01-08-2011, 20:55
Börjar bli lite väl många smitningar tycker även jag, förjävligt om nåt djur blir skadat.
*Stintan*
01-08-2011, 21:14
CITAT (kerstin z5-6 @ 01-08-2011, 21:17)

Stämmer tyvärr inte-jakt på tex råddjur är tillåten från 16augusti här.Fö smet hunden dvs en olycka vilken man inte kan rå för.Det var inte fråga om medveten jakt på något sätt.
S
Jag sa ju att andra regler råder under jakttider. Dessutom sa jag att hunden rymt flera gånger. Hur många gånger kan man kalla det olycka? Rymma och smita är detsamma för mig när det gäller hundar. Jag har inte sagt att det var någon medveten jakt så det vet jag inte var du läste.
Sen må man lyssna och snyfta till Alf Robertssons "Hundar och ungar och hembryggt äppelvin" och dra paralleler om man vill, det kan jag förstå.
Bengalow
01-08-2011, 21:21
Man har nog sina egna regler där uppe i skogsbygden. Det skall f-n vara fogde i ett sådant distrikt. Och skulle han komma, fogden, så är väl en slurk hembränt det bästa man kan bjuda...Vanliga regler är till för stockholmare.
Meriona
01-08-2011, 21:29
Djurungarna är väl för fasiken likadana överallt? Konstigt att du inte bryr dig om en skadbiten harpalt eller ihjälstressat rådjurskid Bengalow, din egen hund är du ju så rädd om.
Bengalow
01-08-2011, 21:37
Nu var det inte så jag menade Meriona. Jag har bott i Norrland (Kiruna) och vet hur folk diskuterar däruppe. Inlägget jag gjorde, var tänkt som ironi. Norrlänningar i stort skiter i regler. Det är för storstadsbor, tycker dom. Om rådjursjakten börjar den 15:e, så är det bäst att vara ute ett par dagar före...annars kanske man inte får något.
Meriona
01-08-2011, 21:41
Ja inte begrep jag att det var ironi, men det var ju bra då.
herkules
07-08-2011, 07:50
har man inte koll på sina husdjur (spelar liksom ingen roll var i landet man bor) så är man en olämplig ägare och bör lära sig lagar och regler tämligen omgående. att vara så vårdslös i förhållande till annat liv (hunden/de vilda djuren) tyder på dåligt omdöme.
zaaritha
12-08-2011, 23:09
Man måste väl för fasen hålla ordning på sin hund --var man än bor i Sverige!!!
Det kan ej finnas ursäkter!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.