Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hur mycket kan man beskära en Tuijahäck?
          nättan
          Inlägg 31-07-2011, 12:50
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem nr: 68 189

Häcken är ca 5 meter hög och vi skulle gärna vilja klippa den 2 meter ner. Är det för hårt eller går det.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Peztis
          Inlägg 03-08-2011, 09:54
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem nr: 20 608

Vi har en tujahäck som jag misstäcker är brabant.

Denna har jag i alla fall klippt av topparna på vid ett flertal tällfällen och visst , första året är det ju inget vidare snyggt när man upptill ser den kapade stammen.
          Året efter brukar det komma många nya skott och agerar som nya toppar och då täcker för "stubbarna" - sedan går det fort och det gäller då att hålla efter.

Om du känner dig osäker så kan du ju klippa på ett ställe och se hur den beter dig, kommer det nya skott som ersätter den borttagna toppen? Och då menar jag inte att du ska klippa den på 2 m höj utan bara en bit av en av topparna.

Om du sedan bestämmer dig för att "kalhygga" (det är var det ser ut som i början!!!!) så kanske det kan vara bra att göra det en bit under den önskade höjden så att de nya topparna kan få täcka över. Därefter är det så klart bra om ni kan hålla koll på höjden varje år så att man inte behöver göra stora ingrepp hela tiden utan lite mindre varje år.

Vid klippning av tuja ska man alltid tänka på att ha lite grönt kvar på kvisten som klipps för det är det som "drar fram" nytt grönt. Finns inget grönt så kommer det heller inte att bli något grönt! Och då kan man lika gärna klippa av hela den kvisten/grenen. Detta är fördelen när man stammar upp en tuja, den fortsätter att vara uppstammad och man behöver inte hålla efter.

--------------------

* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 08-08-2025, 20:31

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon