Nästa år hade jag tänkt mig att plantera en till två olika sorters vindruvor mellan mitt garage och hus. De står längs med varandra, ca: 4m mellan och söderläget är emot husets längdsida. Det jag hade tänkt mig var att skapa ett "tak" mellan dessa byggnader med hjälp av vinrankor där man även kan äta söta druvor(söta är ett krav), och ju större desto bättre. Vi bor på Hammarö och vad jag har hört gäller zon II här. Hoppas någon kan hjälpa mig att tipsa om något man kan plantera. Läste lite om Himrod(kärnfritt har man vant sig vid ifrån affären), men vissa verkar vilja ha den i växthus.
Planteringen blir lite speciell, just nu ligger det ett lager med stenmjöl mellan garage och hus. Under det ligger sprängsten och sedan berggrund. Så det blir nog till att snickra ihop nått så det blir en bädd ovan allt detta, ska försöka komma ned en bit. Men att klä planteringslådan "modell stor" med frigolit kanske är en bra ide? Sen ska det även byggas ett insynsskydd som jag visar här nere, som kommer skydda plantering ifrån en del vind.
Garage....Insynsskydd.............Hus ______..........................._______________ |....|....|............._______|.............|..............| |....|....|_______.............|.............|..............| |....|....|...........................|.............|..............| |....|....|...........................|.............|..............| |__|__|...........................|.............|..............|
Redigerat av welph: 28-10-2010, 02:42
|