Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> 40 meter häck - dyr offert för grävning?, Finns nyckeltal för beräkning av grävnin
          ivrell
          Inlägg 06-10-2004, 20:29
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 36
          Medlem nr: 3 377

Hej!

Efter skyfall, vattenskada och diverse tråkigheter kommer grävaren och ska gräva runt huset. I samma veva kan han gräva för häck? Hur vet jag vad som är ett vettigt pris?

40 meter
          Bredd och djup borde vara 0,35*0,5 m rätta mig om det är fel bredd och djup.

Jordmängd om man fyller fullt med ny matjord borde bli 7 kubik. Vad kostar jord?

Kan man återanvända hälften blir det 3,5 kubik. Kan man blanda med gamla jorden som är lerjord och matjord (tidigare gräsmatta)?[

Imorgon börjar de. Allt har gått snabbt så vi har inte hunnit planera eller fråga runt tillräckligt. Hoppas på snabba svar från er!

Carin

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Sommartorparn
          Inlägg 13-10-2004, 14:27
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem nr: 3 927

Det där med grävning. Snabbt gjort när maskinen ändå är på plats. Borde gå att komma överens med gubbarna direkt när dom ändå är där och gräver, mot att dom får en liten slant att stoppa rakt ned i fickan.

Jord. Behöver man verkligen byta jord för att plantera en häck? Om du har lerjord och gräsmattejord så är väl det bra!? Möjligtvis att du skulle behöva blanda i lite grov sand för att göra den mera lucker.

Så här tänker jag i alla fall plantera min häck (det som fungerar för rosor måste väl fungera för häckväxter också) ;-)
          http://www.rosenposten.dk/index2.asp?cb=13...15%3A29%3A50_31
          Ingen grävning och inget rensande! Men duken är förstås dyr :-(

Val av häckväxt. Jag skulle i första hand tänka på vilka tider på året jag mest vistas i huset. Med tanke på att träd och buskar är avlövade större delan av året skulle jag välja vintergrön liguster till en året runt bostad och något mera grannt och blommande till en sommarbostad. Om du tycker liguster är tråkig kan du ju alltid sätta en blandning av blommande buskar och perenner innanför häcken.

--------------------
          Hellre planering än plantering

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-08-2025, 02:51

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon