Det där med grävning. Snabbt gjort när maskinen ändå är på plats. Borde gå att komma överens med gubbarna direkt när dom ändå är där och gräver, mot att dom får en liten slant att stoppa rakt ned i fickan.
Jord. Behöver man verkligen byta jord för att plantera en häck? Om du har lerjord och gräsmattejord så är väl det bra!? Möjligtvis att du skulle behöva blanda i lite grov sand för att göra den mera lucker.
Så här tänker jag i alla fall plantera min häck (det som fungerar för rosor måste väl fungera för häckväxter också) ;-)
http://www.rosenposten.dk/index2.asp?cb=13...15%3A29%3A50_31Ingen grävning och inget rensande! Men duken är förstås dyr :-(
Val av häckväxt. Jag skulle i första hand tänka på vilka tider på året jag mest vistas i huset. Med tanke på att träd och buskar är avlövade större delan av året skulle jag välja vintergrön liguster till en året runt bostad och något mera grannt och blommande till en sommarbostad. Om du tycker liguster är tråkig kan du ju alltid sätta en blandning av blommande buskar och perenner innanför häcken.