Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hur mycket kan man beskära en Tuijahäck?
          nättan
          Inlägg 31-07-2011, 12:50
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem nr: 68 189

Häcken är ca 5 meter hög och vi skulle gärna vilja klippa den 2 meter ner. Är det för hårt eller går det.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Chilo
          Inlägg 03-08-2011, 20:29
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 65
          Medlem nr: 55 402

Bra förslag Peztis!
          När jag tänker efter så är kanske det viktigaste hur häcken är skött innan. Om den är välansad i sidled, dvs att häcken inte är alltför bred så kanske den beter sig mer som en smaragd när man toppar den. Alltså, att nya toppskott kan bildas för att den inre torra kärnan inte är för uttalad. Själv har jag en häck som är 2 m bred. Förre ägaren klippte den inte alls! I mitt fall tror jag inte att det skulle kunna ske någon nytillväxt då de torra grenarna sträcker sig 2 meter i diameter. Längst ute på kanterna är visserligen lite grönt, men hur detta skulle kunna täcka över 2 meter bara kvistar kan jag inte föreställa mig. Mina har blivit alldeles för höga och det är därför jag har fått intresset att sätta mig in i saken. Som jag berättade har jag sett en lyckad nedklippning av thuja smaragd i mitt område, men jag har också sett en bred vildvuxen thuja brabant bli nerklippt (för många år sedan) och det ser fortfarande ut som ett kalhygge med en brun platt topp.

Thuja har blivit lite av en grej för mig då jag har så många och har sett så många skräckexempel på hur folk har klippt med varierande resultat.

Nättan, hur ser din häck ut? Har den blivit klippt och hållits smal eller är det "friväxande" thujor? Det skulle ju vara suveränt om du kunde sätta in en bild så är det lättare att bedöma hur resultatet kan bli.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 06-08-2025, 13:35

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon