CITAT (Överbölingen @ 03-08-2011, 21:12)

Snyggt jobbat.
Här lönar det sig inte att gräva djupt. Leran lyfter och sänker sig samt knallar neråt mot norr i etapper efter varje tjälperiod.
Det är viktigt och arbetsbesparande med kanter.
Oaktat dina tankar så tror jag röd och gul berberis samt en Diablobuske skulle platsa.
Ser med spänning fram emot det färdiga resultatet. Om det nånsin blir

klart. Dvs, själva börjar vi fundera på ändringar redan när vi börjar yvas över vår insats

Tack. Jag har ju inte så djup tjäle här nere men ett par dm kan det bli. Jag har försökt med olika former av dränering under kantstenarna men det har inte fungerat. Kross är bäst. Ligger stabilt. Hur det blir i framtiden får jag se, eller så slipper jag se. Jag bor också i en sluttning mot norr och jag har märkt tendenser till sjuvning, jorden rör sig sakta nedåt och det översta lagret rör sig snabbast. Stängselstolpar lutar sakta men säkert mer och mer mot norr.
Underlaget är ett frågetecken. Överst ligger matjord, lite lera och morän inblandat. Under finns ett flera meter tjockt lager med varvad gul lera och sand. Sen kommer berget. Fast går jag ner till stranden och gör ett hål genom det översta lagret av småsten kan jag sen med handkraft trycka ett 5-meters armeringsjärn rätt ner i något som liknar blålera men är mjukare.