Fälla för plommonstekel.
Feromonfällor för plommon brukar vara svåra att få tag på i handeln på våren. Jag fick ett billigt och bra tips i våras, men satte upp min "fälla" lite för sent. Den ska upp innan blomningen börjar. Nu till tipset!
Spara en nästan tom sirapsflaska ( ca 1 cm kvar) och fyll på lika mycket äppelcidervinäger, tillsätt 7 delar vatten och skaka om. Skär ett par snitt i bröstet på flaskan och trä ett snöre genom dessa för upphängning i trädet.
Man kan också skruva av locket och binda snöret om halsen för upphängning. Man kan kolla fångsten med någon veckas mellanrum och tömma bort insekterna som drullat ner i fångstvätskan. Blanda nytt och fortsätt fångstarbetet, man kan också spara vätskan till en ny omgång om man har ett gammalt durkslag och sila bort fångsten, slänga den i komposten och åter fylla flaskan med sirap/vinäger/vattenblandningen. Lycka till och jag upplevde att det blev onormalt lite angrepp på mina plommon i år trots att jag var sent ute. De plommon som blev angripna plockade jag bort så fort jag fick syn på dom.
Rolle