Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> plommonstekel
          tortom
          Inlägg 03-06-2011, 11:52
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 51 924

Hej

Såg på plommonträdet i dag, samma sak som förra året. Små svarta hål och klyver med en nagel i hålet hittar man en otrevlig liten larv ca 4 mm lång. Förmodligen plommonstekel?
          Har använt limring och städat bort fallfrukt samt borstat stammen men ej prövar Weibulls feromonfälla.
          Såg en arikel på nätet om ett preparat som heter Kvassia, vet någon mera om detta?

Tortom

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Roland B
          Inlägg 07-08-2011, 10:43
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem nr: 69 777

Fälla för plommonstekel.
          Feromonfällor för plommon brukar vara svåra att få tag på i handeln på våren. Jag fick ett billigt och bra tips i våras, men satte upp min "fälla" lite för sent. Den ska upp innan blomningen börjar. Nu till tipset!
          Spara en nästan tom sirapsflaska ( ca 1 cm kvar) och fyll på lika mycket äppelcidervinäger, tillsätt 7 delar vatten och skaka om. Skär ett par snitt i bröstet på flaskan och trä ett snöre genom dessa för upphängning i trädet.
          Man kan också skruva av locket och binda snöret om halsen för upphängning. Man kan kolla fångsten med någon veckas mellanrum och tömma bort insekterna som drullat ner i fångstvätskan. Blanda nytt och fortsätt fångstarbetet, man kan också spara vätskan till en ny omgång om man har ett gammalt durkslag och sila bort fångsten, slänga den i komposten och åter fylla flaskan med sirap/vinäger/vattenblandningen. Lycka till och jag upplevde att det blev onormalt lite angrepp på mina plommon i år trots att jag var sent ute. De plommon som blev angripna plockade jag bort så fort jag fick syn på dom.
          Rolle tummenupp.gif

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 14:10

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon